Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Epilepsialääkkeen epäillään aiheuttaneen epämuodostumia tuhansille vastasyntyneille Ranskassa

Lääke otettiin käyttöön Ranskassa 1960-luvun loppupuolella.

STT, AFP

Epilepsialääkkeen epäillään aiheuttaneen epämuodostumia tuhansille vauvoille Ranskassa, kertovat Ranskan terveysviranomaiset. Heidän tutkimuksensa mukaan epilepsialääke valproaatti on voinut aiheuttaa epämuodostumia jopa yli 4 000 lapselle.

Tutkimuksen mukaan kyseistä lääkettä raskauden aikana ottaneet synnyttivät neljä kertaa todennäköisemmin lapsen, jolla on epämuodostumia.

Lääke otettiin käyttöön Ranskassa 1960-luvun loppupuolella.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut