Nuorten hätä on todellinen – yksinäisyys ja masennus yleisimpiä puheenaiheita MLL:n lasten ja nuorten puhelimessa

MLL:n auttavaan puhelimeen tuli viime vuonna 26 000 yhteydenottoa, eli keskimäärin 71 päivässä.

Moni lapsi ja nuori kokee, ettei tule kohdatuksi eikä autetuksi, vaikka ympärillä olisi useita ammattilaisia. Näin kertoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelimen vuoden 2016 raportti. Raportin voi lukea täältä.

Raportin mukaan auttavaan puhelimeen yhteyttä ottaneiden nuorten kokemukset hyvivointipalveluista olivat osittain pysäyttävää luettavaa.

Nuoret toivovat kuuntelemista ja välittämistä, mutta kohtaavat kiireisiä ja väsyneitä aikuisia, joilla ei ole aikaa tai jaksamista kuunnella nuorten huolia. MLL:n keräämä keräämä data paljastaa, että ammattiavun saamisessa ja kohtaamisten laadussa on paljon petrattavaa.

Yleisimmät huolet yksinäisyys ja masennus

Viime vuoden aikana lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa otettiin vastaan 26 0000 yhteydenottoa. Puhelin on edelleen suosituin kanava: puheluiden osuus oli 85 prosenttia.

Yleisin keskusteluaihe puhelimessa oli arjessa koettu yksinäisyys, toiseksi yleisin puheenaihe oli seksuaalisuus. Kirjeissä ja chatissa yleisin aihe on jo pitkään ollut masennus tai ahdistuneisuus.

– Lapsille ja nuorille kiireetön keskusteluhetki aikuisen kanssa rakentaa luottamusta ja auttaa avautumaan vaikeimmistakin asioista, usein ensimmäistä kertaa, auttavien puhelinten suunnittelija Heidi Holappa kertoo.

Nuorten palveluissa ruuhkaa, MLL:lla yhteydenottoja 28 000

Nuorten palvelut ovat usein ruuhkautuneita. Avun saamisessa ongelmana on kuitenkin myös se, että nuoret eivät tunne ole tietoisia palveluista tai eivät osaa käyttää niitä.

– Lapsilta vaaditaan liikaa oma-aloitteisuutta avun hakemisessa, ja moni jää sen vuoksi ilman tarvitsemaansa tukea. Huonosti voivilta ja palveluja ennen käyttämättömiltä nuorilta puuttuu myös tietoa siitä, mihin voi ottaa yhteyttä, kun elämässä tapahtuu vaikeita asioita tai olo on ahdistunut, MLL:n auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki sanoo.

Monet kokivat etteivät tulleet kohdatuiksi

Apua hakeneiden nuorten ympärillä saattaa olla useita ammattilaisia, mutta silti moni kokee ettei tule kohdatuksi tai autetuksi. Pahimmillaan saman nuoren ympärillä häärää monta työntekijää, mutta kenelläkään ei ole kokonaiskäsitystä nuoren elämäntilanteesta tai siitä mitä pitäisi tehdä nuoren auttamiseksi. Vain yksi ihminen ja rauhalllinen luottamussuhde riittäisi tähän.

– Lapsen näkökulmasta olennaista on, että yksi ihminen ottaa tilanteesta kokonaisvastuun. Nuoret toivovat kiireettömyyttä, joustavuutta ja henkilökohtaista kohtaamista, mutta kokevat ammattilaiset usein kiireisiksi, välinpitämättömiksi, kyllästyneiksi ja väsyneiksi, Pajamäki kertoo.

Nuoret kaipaavat myös yksilöllisempiä kohtaamistapoja, mahdollisuutta vaikuttaa tapaamisaikoihin sekä tilaisuuksia purkaa huoliaan myös muilla keinoilla kuin puhumalla, esimerkiksi piirtämällä tai kirjoittamalla.

Auttava puhelin vastaa huutoon vuoden jokaisena päivänä

MLL:n lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä numerossa 116 111. Arkisin yhteydenottoihin vastataan kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Nettikirjepalvelu ja chat toimivat Nuortennetissä. Chatissa päivystetään maanantaista keskiviikkoon. Yhteydenotot ovat maksuttomia, kiireettömiä, nimettömiä ja luottamuksellisia, ja niihin vastaa MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset aikuiset.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on kansalaisjärjestö, joka edistää lapsen oikeutta hyvään ja onnellliseen lapsuuteen. Vuonna 1920 perustetun liiton ansioksi voidaan laskea kattavan neuvolajärjestelmän rakentaminen Suomessa.

Mainos: Nordea

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut