Call of Duty - World at War

Jarmo Pitkänen

Toinen maailmansota on pelintekijöille rakas aihe. Aikakauden sotatantereille sijoittuvia räiskintäpelejä on julkaistu kymmenittäin, eikä vyörylle näy loppua.

Activision yllätti pelaajat, ja siirsi Call of Duty -pelisarjan neljännessä osassa nykyaikaan. Sarjan tuorein peli sijoittuu jälleen 1940-luvulle, mutta jotain on opittu. Pelin kehittänyt Treyarch on tajunnut sijoittaa pelin tapahtumia Tyynen valtameren taistelutantereille, joka on ollut räiskintäpelien miljöönä harvinainen.

Call of Duty 5 käyttää pelisarjan edellisestä osasta tuttua pelimoottoria. Tutun moottorin ansiosta pelin graafinen ilme on näyttävä ja hahmon hallinta vaivatonta.

Elämystarjonnaltaan World at War on pettymys. Yksinpelikampanja tarjoaa juonellisesti köyhän nipun tehtäviä, joissa pelaaja on amerikkalainen tai neuvostoliittolainen sotilas. Vastassa ovat tehtävästä riippuen Japanin keisarikunnan tai Hitlerin natsisaksan joukot. Pelattavaa yksinpeliosuus tarjoaa niukasti, sillä kampanja on ohi yhdessä illassa.

World at Warin paras anti löytyy nettipelistä, joka tarjoaa viihdettä huomattavasti yksinpeliä pidempään. Mukana on perinteisen tiimitaistelun lisäksi useita taktisempia pelimuotoja, kuten kohteen suojausta. Nettipelin kiehtovuutta lisää hahmon kehittyminen.

Taistelukokemusta keräämällä virtuaalihahmo saa ylennyksiä, ja myös asevalikoima monipuolistuu.

Viihdyttävästä nettipelistä huolimatta World at War antaa lupauksia joita se ei pysty lunastamaan. Toinen maailmansota on sodittu peleissä jo aivan liian monta kertaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.