S-ryhmän verkkokauppa kukoistaa, mutta hotellit ja ravintolat kärsivät koronakriisistä

S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos putosi 35 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 106 miljoonasta eurosta. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

STT

S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos putosi 35 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 106 miljoonasta eurosta, S-ryhmä kertoo tiedotteessa.

SOK-yhtymän liikevoitto pieneni viime vuodesta noin 43 miljoonaa euroa ja päätyi 1 miljoonaan euroon.

Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa.

Päivittäistavarakaupan myynti lähti maaliskuussa yli 10 prosentin kasvuun, ja se on pysynyt kasvussa kuukausittain.

Suhteellisesti suurinta kasvu on S-ryhmän mukaan ollut verkkokaupassa, jossa ruokakaupan myynti on joinakin kuukausina ollut yli kolminkertaista viime vuoteen verrattuna.

Rajoitukset kolhivat ravintoloita

Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynnit putosivat alkuvuoden aikana noin puoleen viime vuodesta.

Ravintoloiden myyntiä supistivat S-ryhmän mukaan niiden sulkemiset sekä niiden jälkeen jatkuneet rajoitukset. Hotelleja vaivaa osuuskaupparyhmän mukaan edelleen osittainen asiakaskato etenkin pääkaupunkiseudulla muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttuessa.

−  Toivomme, että koronakriisi saadaan hallintaan turvaavilla käytänteillä, eikä uusia liiketoiminnan rajoituksia enää tarvitsisi käyttää, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.