Poissa isot elkeet

Luurista kuuluu aluksi kohinaa ja pätkittäistä puhetta, sitten linja kohentuu siedettäväksi.

- Kenttä ei täällä ole ihan priimaluokkaa. Tässä terassilla taitaa olla paras kuuluvuus, kesämökiltään Närpiöstä tavoitettu Monica Groop kertoo kesätuulen suhistessa taustalla.

Kovin monta mökkipäivää ei maineikkaan mezzosopraanon kesään mahdu.

- Harjoittelen Mikko Heiniön kantaesitystä ja sitten on esiintymisiä: esimerkiksi Tammisaaressa, Kuhmon Kamarimusiikkipäivillä ja Lontoossa, hän luettelee.

Niitä ennen Groop ennättää Jyväskylän Kesän päätöskonsertin solistiksi.

- Olen esiintynyt Kesässä Radion kamarikuoron kanssa kerran aiemmin, mutta solistina kokemus on ensimmäinen, hän muistelee.

Groopia säestää Timo Korhonen. Kitarataiteilija ja mezzosopraano ovat esiintyneet yhdessä harvakseltaan viitisen vuotta.

Taulumäen kirkossa kuullaan Mozartia, Schubertia ja Giuliania. Itävaltalais-italialaisten säveltäjien lisäksi Groop tulkitsee katalonialaisia kansanlauluja.

- Kun Timo lähetti laulut minulle, ihastuin välittömästi niiden kauniisiin melodioihin. Yleensäkin olen heikkona kansanlauluihin.

Paitsi kauneudellaan, laulut häikäisivät pituudellaan: niissä kun oli keskimäärin 30 säkeistöä.

- Eihän niin pitkiä lauluja nykyään jaksaisi konsertissa kukaan kuunnella. Täytyi hommata katalaanin taitoinen kääntäjä ja typistää niitä raskaalla kädellä, ja samalla pitää samalla huolta siitä, että laulujen tarina kuitenkin välittyy, Groop kertoo.

- Jotkut lauluista ovat kuin tuon ajan saippuaoopperoita, niissä on jännittäviä käänteitä ja suuria tunteita. Ja sitten on hartaita, kirkollisia lauluja, hän luonnehtii.

Oman haasteensa konsertille asettaa esiintymispaikkakin.

- Voisi kuvitella että liedkonsertti kirkossa on oopperalaulajalle helppo, mutta asia on oikeastaan päinvastoin, kitaran ja laulun kombinaatio on haastava noin suuressa tilassa. Siinä täytyy unohtaa oopperaan kuuluvat isot elkeet ja paatos: kitara-laulu-yhdistelmän tunnelma on intiimi ja siinä ollaan paljaana yleisön edessä, hän kuvaa.

Helsinkiläinen Monica Groop on musikaalista sukua. Hänen äitinsä on tunnettu kuoronjohtaja ja kirkkomuusikko Astrid Riska. Perheen ainoa tytär lauleskeli paljon lapsena, mutta ammatiksi hän ei musiikkia ajatellut. Enemmän kiinnosti toinen ääneen liittyvä ala, puheterapia.

- Isäni on foniatrian lääkäri, ja puheääneen liittyvistä asioista keskusteltiin kotona paljon. Aloitinkin puheterapian opinnot yliopistossa, mutta joskus kaksikymppisenä kypsyin sittenkin laulajaksi.

Debyyttinsä Monica Groop teki Suomen Kansallisoopperassa. Ooppera oli MozartinCosi fan tutte ja vuosi 1987.

Kansainvälinen läpimurto osui 1990-luvun alkuun. Mezzosopraanon uraa on leimannut monipuolisuus. Oopperan lisäksi hän on esittänyt niin barokkia kuin nykymusiikkiakin, levyttänyt yli 60 nimikettä ja konsertoitunut uutterasti ympäri maailmaa.

- Ihan vanhinta renessanssimusiikkia en ole esittänyt, kaikkea muuta kyllä. Laidasta laitaan tekeminen sopii luonteelleni hyvin.

Ammatillisia, vielä täyttymistään odottavia unelmia ei Groop osaa nimetä. Helpompaa on poimia pari helmeä jo tehdyistä.

- Kaikki Peter Sellarsin ohjaukset, esimerkiksi Los Angelesin Pelleas ja Melisande sekä viime vuonna Helsingissä esitetty Kaija SaariahonAdriana Mater. Lämpimät muistot jäivät myös Covent Gardenin Ruusuritarista.

Jyväskylän Kesän päätöskonsertti Taulumäen kirkossa tänään klo 15. Liput 33 e.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut