Podcast: Sähköautot tuovat palomiehille uusia haasteita: savuava Tesla pitää upottaa kahdeksi päiväksi veteen – Radio Keskisuomalaisen haastattelussa Samu Kemppi Keski-Suomen pelastuslaitokselta

Tesla Model 3 on yksi esimerkki Suomessakin käytössä olevista täyssähköautoista. Emma Heinonen

Teemu Rauhala

Autojen uusi tekniikka ja käyttövoimat tuovat palomiehille uusia haasteita autopalojen sammuttamisessa. Paloesimies Samu Kemppi Keski-Suomen pelastuslaitokselta kertoo, että sähköautojen akkujen palamisen varalta Keski-Suomen pelastuslaitos on hankkinut uuden upotuslavan, jonka avulla palavien akkujen ketjureaktio voidaan sammuttaa.

– Jos olemme varmoja, että akusto palaa, emme voi hillitä ketjureaktiota meidän keinoillamme. Niinpä upotamme auton lavalle ja täytämme sen vedellä penkkejä myöten kahdeksi vuorokaudeksi, Kemppi sanoo Radio Keskisuomalaisen Jari Lindströmin haastattelussa.

Kemppi muistuttaa myös, että sähköautojen palon savu on myrkyllistä, minkä vuoksi sammutustöissä on pidettävä 50 metrin turvaväli.

Kuuntele haastattelu podcastina alta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut