Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Puhelinongelma ja hammashoidon jono Wiitaunionin päänsärkyinä

Tuija Siidorow

Wiitaunionin kuntaparissa on ollut ongelmia kiireettömän suun terveydenhuollon ja perusterveydenhuollon välittömässä yhteydensaannissa. Aluehallintovirasto on pyytänyt selvitystä marras-tammikuulta sekä Pihtiputaalta että Viitasaarelta.

Syksyllä 2019 suun terveydenhuollossa kiireetön hoito ei ollut toteutunut säädetyn mukaisesti. Silloin avi totesi, että potilaan tulee arkipäivisin virka-aikaan saada yhteys välittömästi terveyskeskukseen. Samoin hoitoon pääsyn ajat tulee ilmoittaa erikseen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhoidon osalta.

Kuntaparin yhteinen perusturvalautakunta on laatinut selvityksen, jonka Pihtiputaan kunnanhallitus ja Viitasaaren kaupunginhallitus ovat hyväksyneet lähettäväksi aville, Viitasaari täsmentäen puhelinjärjestelmää koskevaa kohtaa.

Wiitaunioni vastaa purkaneensa vuoden 2019 jonon suun terveydenhuollossa, mutta kertoo sitä kertyneen korona myötä uudestaan viime vuoden keväällä. Jonossa on nyt 236 yli kuusi kuukautta jonottanutta.

Viitasaarelaisille on tarjottu aikaa Pihtiputaalle, mutta vaikeutena on välimatka. Pihtiputaalta on siirretty yksi hammaslääkäri Viitasaarelle purkamaan jonoa. Yksityissektorin kanssa ollut yhteistyöneuvotteluja. Avoinna on yksi hammaslääkärin toimi.

Yhteydenottoa terveyskeskukseen on kohennettu takaisinsoittojärjestelmällä, samoin henkilöresursseja. Selvityksen mukaan puheluja menetetään silti yhä, mutta kevään kuluessa järjestelmään odotetaan päivitystä. Hoitoon pääsyn tiedot julkaistaan verkkosivuilla kuukausittain.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut