Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Jyväskylän autokaupassa näkyy elpymisen merkkejä notkahduksen jälkeen – hybridit ja sähköautot kasvattavat suosiotaan

Autokauppapäivän sijaan tänä vuonna järjestetään Suuri Autokauppaviikko. Arkistokuva vuodelta 2019. Riku Luomaa

Eetu Kokkinen

Autokaupassa näkyy piristymisen merkkejä koronaviruksen aiheuttaman notkahduksen jälkeen, arvioivat Keskisuomalaisen haastattelemat jyväskyläläiset autokauppiaat.

– Rekisteröinneistä ja maahantuojien tilastoistakin näkee, että kauppa on lähtenyt nousuun. Meillä ensimmäinen vuosineljännes meni todella hyvin. Toivotaan, että hiljalleen päästäisiin normaaliin myyntivauhtiin, Autotalo Laakkosen Jyväskylän autotalon johtaja Harri Pasanen kertoo.

Toimitusjohtaja Seppo Huhtasaari Jyväskylän autotarvikkeelta sanoo, että korona toisaalta myös kiihdytti autojen vaihtoa etenkin maaseudulla, koska ihmisiä huoletti julkisella liikenteellä liikkuminen.

– Varsinkin iäkkäämmiltä ja riskiryhmiin kuuluvilta tuli sellaista viestiä, että maitopurkki haettiin kaupasta ennemmin omalla autolla kuin julkisilla. Toimitimme autoja myös kotiin, jotta näiden asiakkaiden ei tarvinnut tulla liikkeeseen altistamaan itseään.

Laakkosella huomattiin Harri Pasasen mukaan sama ilmiö.

– Korona-aikana käytettyjen autojen kauppa kuumentui ihan jonkin verran.

Yksi autokaupan kansainvälisistäkin trendeistä on vähäpäästöisyys ja autojen sähköistyminen. Seppo Huhtasaari sanoo, että varsinkin hybridimallit ovat nousseet suosiossa jo perinteisten polttomoottoriautojen rinnalle.

– Käytännössä jokaista bensa- tai dieselautoa kohti myydään yksi hybridi ja ne nousevat jokaisessa myyntikeskustelussa esiin. Varsinkin kaupungeissa uskalletaan ostaa myös täyssähköautoja aiempaa enemmän.

Harri Pasasen mukaan sähköautojen kantaman nousu on myös nostanut suosiota. Hän nostaa toiseksi nousevaksi trendiksi leasing-sopimusten yleistymisen.

– Yhä useampi valitsee leasingin vaihtoehdoksi ja sen suosio kasvaa noin viisi prosenttia vuodessa. Tähän vaikuttaa toki se millaisia malleja ja sopimuksia asiakkaille on tarjolla.

Jyväskyläläiset autoliikkeet ja Mediatalo Keskisuomalainen järjestävät Jyväskylässä alkaneella viikolla Suuren Autokauppaviikon. Tapahtumalla korvataan jo neljänä keväänä Lutakossa järjestetty Autokauppapäivä, joka on kerännyt kauppiaita ja autonostajia yhteen.

Keskisuomalaisen aluemyyntijohtaja Jani Ylönen kertoo, että viikkoa suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä autokauppojen kanssa.

– Viime vuoden keväänä koko tapahtuma peruuntui ymmärrettävistä syistä, emmekä tänäkään vuonna nähneet järkeväksi järjestää tapahtumaa perinteisellä mallilla. Niin se sitten muotoutui tähän muotoon, jossa jokaisella autokaupalla on omassa liikkeessään tapahtumaa ja tarjouksia koko viikon.

Ylönen huomauttaa, että Autokauppaviikolla poikkeuksellisesti toistensa kanssa kilpailevat yritykset laittavat tavallaan hynttyyt yhteen.

–  On hienoa, että Jyväskylässä autokauppiaat, sekä mediatalo pystyvät tekemään keskenään tämänkaltaista yhteistyötä, Ylönen sanoo.

Autotarvikkeen Seppo Huhtasaari allekirjoittaa Ylösen huomion.

– Jyväskylässä meillä on oikein hyvä henki autokauppiaiden kesken. Tiedän muualta maasta, että ei edes puhuta toisilleen. Totta kai kilpaillaan, mutta ei se tarkoita, etteikö kavereita voisi olla.

Autoliikkeissä Autokauppaviikko tulee näkymään ainakin liikkeiden valikoimissa sekä koeajomahdollisuuksissa, ja myös tarjouksia on luvassa.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut