Motivaatio on onnistuneiden opintojen takana – kouluilta tarvitaan jatkossa vahvempaa tukea

Tutkimusten mukaan uravalinnat eivät ole nuorille helppoja ja toisen asteen aikana koetaan epävarmuutta. Arkistokuva Jyväskylän lyseon lukiosta. Juha Luomala

Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen akatemiatutkija Kati Vasalampi epäilee, että oppivelvollisuuden laajenemisen takia toisen asteen kouluympäristön merkitys nuorten motivoinnissa korostuu. Lukio- ja ammattiopintojen onnistumisessa nuorten omalla motivaatiolla on suuri vaikutus. Tutkimusten mukaan uravalinnat eivät ole nuorille helppoja ja epävarmuutta koetaan vielä toisen asteen aikana.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Keskisuomalainen digi 2 kk 10 € ja käytössäsi on verkon rajaton käyttöoikeus, päivän lehti -sovellus sekä uutissovellus mobiililaitteille.

Voit myös vaihtoehtoisesti tilata määräaikaisen 24 h digitilauksen.

Tilaa tästä 2 kk 10 € Tilaa 24 h 2 € Olen jo tilaaja