Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Konserttiarvio: ​Risto Laurialan konsertti Taulumäen kirkossa oli huikaiseva kaarros barokista romantiikkaan

Pianotaitelija Risto Lauriala esiintyi Taulumäen kirkossa tiistaina 17.8.2021.

Matti Asikainen

Flyygelin äärellä

Risto Lauriala

Konsertti Taulumäen kirkossa 17. 8. 2021

Jyväskylän seurakunnan kesäkonserttien sarjassa kuultiin tiistaina Risto Laurialan pianoilta. Sen ohjelma koostui Johann Sebastian Bachin ja Frédéric Chopinin teoksista.

Bachin uruille säveltämät kolme koraalialkusoittoa on pianolle sovittanut Ferruccio Busoni. Konsertin aloittanut Mä huudan, Kristus, sinua rakentui laulavaa ylä-ääntä tukevan hillityn sointukentän varaan.

Herätkää! niin huuto kaikaa -koraalissa taiteilija esitti cantus firmuksen ja välikkeet toisistaan väritykseltään äärimmäisen eriteltyinä. Taiturillisena esityksenä Oi iloitkaa, te kristityt loi vaikutelman kaikkialle kirkkosaliin ulottuvasta positiivisesta energiasta, joka saa sekä holvit että suorastaan koko taivaankannen kumajamaan.

Tämä ilonpito jatkui G-duuri-preludissa (kokoelmasta Das wohltemperierte Klavier II). Se ja toinen preludin ja fuugan pari, kokoelman I-osan fis-molli, veivät kuulijan Bachin alkuperäisteosten osastoon, jonka huipensi Partita nro 1.

Salin pitkän jälkikaiun huomioon ottaen Partitan nopeissa osissa Laurialan käyttämät kohtuulliset aikamitat osuivat oikeaan. Sen hidas Sarabande resonoi pedaalilla viimeisteltynä ilmavasti. Giguen vilkkaassa tikityksessä nähtiin barokin ajan kosketinsoittajien suosikkiakrobatiaa, käsien jatkuvaa vaivatonta ristiinmenoa.

Kuinka voidaan sanoa sellaisten täysin eri vuosisadoilla eläneiden mestarien kuin Bachin ja Chopinin sävelkielessä olevan paljon yhteistä? Riittää verrata keskenään kahta C-duurissa kulkevaa lajitoveria: edellisen säveltäjän DWK I -kokoelman alkua ja jälkimmäisen preludikokoelman (opus 28) ensimmäistä numeroa. Chopin on vastineessaan innoittunut ideoimaan lennokkaan kehitelmän samasta lähtömotiivista.

Illan jälkipuoliskon täytti Chopinin neljän Balladin kokonaisuus. Niistä g-mollin päätaite liikkui kevyesti virtaavana melodiajatkumona. Tästä pahaenteisyyttä ilmentävästä sävellyskonseptista kehkeytyi psykologisesti latautunutta eeppisyyttä korostava jännite.

F-duuri-balladin pianotaiteilija fraseerasi tavallista improvisatorisemmin ottein. Siten teemarakenteisiin syntyi tuoreutta huokuvaa draivia. Sama koskee Laurialan tulkintaa As-duurista - näiden balladien ainoasta, joka ei pääty teoksen kehittelyn karaktääreista merkillepantavasti poikkeavaan agitato-tyyppiseen jaksoon.

Viimeinen, f-mollissa sävelletty balladi tuntui hänen näkemyksenään vaikuttavimmin paluulta Bachin maailmaan: kerronta toimii samalta ennaltamääräytymiseen viittaavien ilmiöiden pohjalta. Näillä kahden säveltäjän teosten valinnoilla Lauriala sai Chopinin musiikin romanttiset, yksilöllisyyttä korostavat piirteet nousemaan kuulijan kannalta uuteen, kiehtovaan valoon.

Tämä konsertti striimattiin seurattavaksi myös seurakunnan Youtube-kanavalla. Keskiviikkoiltaan mennessä tätä mahdollisuutta oli käyttänyt jo yli 700 internauttia.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut