Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Keski-Suomen terveydenhuollon tietoliikenneongelmat saatu toimintaan – vika kesti tunteja

Jyväskylän terveyspalveluiden takaisinsoittopalvelu ei toimi. Agata Anttonen
Heikki Kärki

Heikki Kärki

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin potilastietojärjestelmät ja puhelinpalvelut toimivat jälleen.

Sairaanhoitopiiri kärsi tuntien ajan tietoliikenneongelmista maanantai-iltana. Ongelmat koskettivat muun muassa Jyväskylän terveyspalveluiden ja Sairaala Novan puhelinpalveluita sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin potilastietojärjestelmiä. Ongelmat saatiin hallintaan maanantai-iltana tilapäisten yhteyksien avulla.

Sairaanhoitopiirin mukaan ongelmilla oli vaikutusta puhelinpalveluiden toimintaan Muuramessa, Seututerveyskeskuksessa ja Sairaala Novassa. Lisäksi tietoliikenneongelma vaikuttaa KSSHP:n alueen potilastietojärjestelmiin Sairaala Novassa, Jyväskylässä, Hankasalmella ja Uuraisilla, Seututerveyskeskuksessa, Saarikan alueella, Wiitaunionissa ja Kinnulassa sekä Äänekoskella

Myös Jyväskylän kaupunki tiedotti maanantai-iltana, että verkkovika estää sen potilastietojärjestelmän ja takaisinsoittopalvelun käytön.

Terveysasemien takaisinsoittoa oli siis turha odottaa illan aikana. Kaupungin tiedotteen mukaan maanantai-iltapäivänä viideltä kiireellistä takaisinsoittoa odotti noin 30 kaupunkilaista. Kaikkiaan takaisinsoittoa odottavia asiakkaita oli noin 300.

– Takaisinsoittojonon purku alkaa tiistaina heti aamusta, jos järjestelmät toimivat. Pyytäisin kuntalaisia tässä kohtaa välttämään kiireettömien takaisinsoittopyyntöjen jättämistä, palvelupäällikkö Anu Mutka Jyväskylän terveyspalveluista kommentoi tiedotteessa.

Kaupunki ohjeisti, että terveysaseman takaisinsoittoa odottelevan tulee kiireellisissä asioissa ja olonsa sitä edellyttäessä ottaa yhteyttä päivystysapuun numeroon 116 117 tai tarvittaessa hätänumeroon 112.

Vika ulottui myös ikääntyvien palveluiden toiminnanohjausjärjestelmään. Turvapuhelimet toimivat normaalisti, mutta kaikkien kotihoidon käyntien toteutuminen ei ole varmaa. Jos kotihoidon käyntiä ei kuulu sovittuun aikaan, asiakas voi soittaa tässä poikkeustilanteessa kotihoidon turvapalveluun p. 014 266 7445. Kotihoidon illan ja yön asiakaskäynnit pyritään hoitamaan mahdollisimman normaalisti.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut