Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Takaisinsoitto takkuaa Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveyspalveluissa ainakin lokakuuhun asti, syynä hoitovelka ja hoitajapula

Takaisinsoitto takkuaa Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveyspalveluissa ainakin lokakuuhun saakka. Marko Kauko
Emmi Julkunen

Emmi Julkunen

Jyväskylän kaupunki tiedotti tänään tiistaina, että takaisinsoiton saapuminen Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveyspalveluista kestää toistaiseksi totuttua kauemmin. Syynä ovat terveyspalveluiden sairaanhoitajapula ja koronaepidemian aikana kertynyt hoitovelka.

Hoitajarekrytointi ei ole tuottanut toivottua tulosta, ja tilanne vaikuttaa samalta ympäri maata, tiedotteessa todetaan.  Avosairaanhoidon palvelupäällikkö Anu Mutka laskee, että henkilöstön vahvuudesta puuttuu joka viides hoitaja.

– Vaikka saisimme koko henkilöstön takaisin vapailta ja koronatehtävistä, kiireetöntä vastaanottoa ei päästäne lähiviikkoina avaamaan, koska joudumme panostamaan entistä enemmän puhelinpalveluun. Nyt kun rajoituksia on alettu purkaa, ihmiset ottavat yhteyttä pandemiakuukausina esille tulleista vaivoistaan. Puheluita tulee huomattavasti aiempaa enemmän, ja kun hoidettavia asioita per soittaja on useita, vievät puhelutkin kauemmin, Mutka sanoo.

Terveysaseman ajanvarausnumerosta takaisinsoittoa odottelevan tulee kiireellisissä asioissa ja olonsa sitä edellyttäessä ottaa yhteyttä päivystysapuun numeroon 116 117 tai tarvittaessa hätänumeroon.

Takaisinsoittojen odotusaika venyy tavallista pidemmäksi ainakin lokakuuhun saakka. Vika ei liity maanantaina uutisoituun vikatilanteeseen. Maanantailta takaisinsoittoja siirtyi tiistaille 319, joista lähes 20 koski kiireellisiä tilanteita. Kokonaistilanteessa on nyt kyse sekä terveydenhuoltojärjestelmän että erityisesti hoitohenkilöstön pitkäaikaisesta kuormittumisesta.

Ennen terveysasemalle soittoa tilannearviossa auttaa myös osoitteessa www.omaolo.fi. Syysflunssakauden alkaessa myös oirearvioinnissa on tavallista pidempi jono.

– Avosairaanhoidon suurin tavoite ensi vuodelle on saattaa palvelut normaali tasolle: että puheluihin ehditään vastaamaan saman päivän aikana ja pystytään antamaan myös kiireetöntä hoitoa. Lähivuosien talousarviota ja toimintaa suunniteltaessa näemme selvästi, että lääkäreitä ja hoitajia tarvitaan lisää, jotta kasvavaan hoidon tarpeeseen pystytään vastaamaan, toteaa avosairaanhoidon palvelujohtaja Hanna Vihavainen.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut