Podcast | Professori Terhi-Anna Wilska kertoo, miksi suomalaisetkin höyrähtävät Black Friday -tarjouksiin

Kärjistyneesti joukkopsykoosiksikin Black Fridayta tituleeraava Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilska sanoo, että ihminen ei halua jäädä ulkopuolelle ryhmäkäyttäytymisestä ja toimii jopa tiedostamattaankin.

Tällä viikolla vietetään Black Fridayksi kutsuttua, Yhdysvalloista Suomeen rantautunutta alennusmyyntikampanjaa. Wilska sanoo, että ihminen haluaa olla voittaja vertaistensa joukossa ja kertoo sosiologian tieteen alan näkökulmasta, miksi ihminen ostaa Black Fridayna tavaroita. Jopa niitä, joita ei edes välttämättä tarvitse.

Black Friday ei olekaan enää yksipäiväinen tapahtuma, vaan painetila ostamiselle jatkuu koko viikon. Miten tämä vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin ja luoko se lisää painetta ostamiselle? Onko alennusmyynneissä miinoja, joihin ihmismieli lankeaa ja millaisia neuvoja Wilska antaa fiksuun shoppailuun?

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut