Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ammattijärjestäjä Mari Alanko tietää, että kotihäpeä on yleinen tunne: "Elämä helpottuu, kun eteisestä saadaan toimiva"

Mari Alangolla on harvinainen työ.

Sairaanhoitajaksi ja kätilöksi kouluttautunut Mari Alanko kaipasi työelämäänsä jotain uutta. Ajatus oli kytenyt taustalla jo jonkin aikaa, kunnes ikävä sattuma puuttui peliin.

Aviomiehen vakava sairastuminen ja oman kodin mikrobivaurio pakottivat isoihin muutoksiin.

– Jouduimme hävittämään valtavan määrän tavaraa ja miettimään koko kodin järjestyksen uusiksi. Se kokemus kirkasti jo aiemmin syntyneen suunnitelman ja päätin kouluttautua ammattijärjestäjäksi, Alanko kertoo.

Koulutuksen jälkeen hän jäi virkavapaalle kätilön työstään syksyllä 2021 ja perusti Tila haltuun -yrityksensä. Hän suoritti myös yrittäjän ammattitutkinnon Gradiassa.

– Toistaiseksi olen jatkanut myös sairaanhoitajan työtä. Monella ammattijärjestäjällä on rinnalla toinen työ tai yritys. Pelkästään ammattijärjestäjänä toimivia on Suomessa vain kourallinen, mutta olisi ihanaa, jos voisin jatkossa kuulua siihen joukkoon, Alanko sanoo.

Ammattijärjestäjältä eivät työmaat lopu kesken. Kaikilla on kotona turhaa tavaraa. Toisilla piilossa kaapeissa ja varastoissa, toisilla reilusti näkyvissä.

Syyt tavararöykkiöiden kertymiseen ovat yksilöllisiä, mutta tavarasta eroon pääsemiseen voi tarvita ammattiapua.

– Kotihäpeä on tunne, johon ammattijärjestäjä törmää usein. Kynnys avun pyytämiseen voi olla korkea ja moni asiakkaani on pohtinut yhteydenottoa pitkään. Ammattijärjestäjä ei tuomitse eikä saarnaa, vaan ratkaisee akuutin ongelman ja kertoo, kuinka jatkossa kannattaisi toimia. Meillä on myös ehdoton vaitiolovelvollisuus, Alanko huomauttaa.

– On tärkeää ymmärtää kaaoksen syyt ja muuttaa sen jälkeen toimintatapoja. Ammattijärjestäjä tekee työtään aina yhdessä asiakkaan kanssa. Järjestäjä voi kysyä, onko joku tavara oikeasti tärkeä, mutta asiakas päättää itse, mitä heitetään pois ja mitä jätettään.

Yleensä asiakkaan kanssa keskitytään tietyn tilan kuntoon laittamiseen. Lapsiperheissä ongelma voi olla esimerkiksi eteinen. Uloslähtemiset ja kotiinpaluut kestävät, kun vaatteet ovat hujan hajan, eikä mitään tunnu löytyvän.

– Elämä helpottuu, kun eteisestä saadaan toimiva. Kyse ei ole siivoamisesta tai sisustamisesta vaan ammattijärjestäjä auttaa asiakasta ymmärtämään tilan uudesta näkökulmasta, Alanko toteaa.

– Tämä on mielekästä työtä. Ihmiset ottavat minut hienosti vastaan ja on ihanaa huomata, kuinka asiakkaan arki paranee, Alanko sanoo.

Tämä juttu on julkaistu Keskisuomalaisen Koulutus & Rekry -liitteessä. Lue näköislehti maksutta.