Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg antaa vinkit työnhakuvideon tekoon – video kertoo ennen kaikkea vuorovaikutustaidoista

Osuuskauppa Keskimaa luottaa kesätyöntekijöiden rekrytoimisessa videon voimaan. Kun hakijamäärät ovat suuria, hakuvideot ovat tehokkaampi tapa kuin vapaamuotoiset hakemukset.

Videolla hakija pystyy lyhyessä ajassa kertomaan itsestään enemmän ja tuomaan persoonaansa esiin.

– Olemme saaneet hakijoilta paljon positiivista palautetta videohakemuksista. Monille on sujuvampaa kertoa itsestään puhumalla kuin kirjoittamalla, Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg kertoo.

Rekrytoijan näkökulmasta video antaa kirjettä paremman kuvan siitä, miten hakija soveltuu asiakaspalvelutehtäviin.

– Saamme jonkinlaisen tuntuman hakijan vuorovaikutustaidoista. Se on tärkeää, sillä haemmehan ihmisiä nimenomaan asiakkaiden kanssa toimimiseen Thusberg huomauttaa.

Nuoret ovat tottuneita TikTok- ja Snapchat-videoiden tekijöitä, joten kynnys hakuvideon tekemiseen voi olla matalampi kuin vähän vanhemmilla hakijoilla. Thusberg korostaa, että kesätyöpaikat on silti tarkoitettu kaikille hakijoille.

– Haemme töihin kaiken ikäisiä ihmisiä. Toivon, että vähän vanhemmatkin hakijat rohkaistuvat tekemään hakuvideoita.

Kesätyö on esimerkiksi aikuiselle alanvaihtajalle hyvä paikka tulla tutustumaan kaupan tai ravintola-alaan.

– Monen kesätyöntekijän työsuhde muuttuu myöhemmin vakituiseksi ja jopa elämänmittaiseksi uraksi.

Thusberg vinkkaa, että kesätyöntekijöiden kannattaa pitää silmällä myös syksyä, joka on toinen keskeinen rekrytointiajankohta. Kun opiskelijat lähtevät opintoihinsa, kesällä näyttönsä antaneilla tekijöillä voi olla mahdollisuus jäädä taloon pidemmäksikin aikaa.

Keskimaa rekrytoi noin 400 kesätyöntekijää eri puolille maakuntaa. Haku käynnistyi jo joulukuun puolella ja kestää 6. helmikuuta saakka. Kaisamaria Thusbergin mukaan hakemuksia on tullut hyvin, mutta vilkkain hakuhetki on usein viimeinen viikko.

Keskimaalla on käytössä sähköinen hakulomake, jossa kysytään perustiedot hakijasta. Videohaastattelulinkki lähetetään niille hakijoille, jotka täyttävät kaksi keskeistä kriteeriä.

– Hakijan täytyy olla täyttänyt 18 vuotta. Hänen pitää olla myös valmis työskentelemään eri aikoina. Emme voi palkata henkilöitä, jotka voivat työskennellä esimerkiksi vain arkipäivisin tai aamupäivisin.

Videoiden perusteella esivalitaan henkilöt, jotka kutsutaan yksiköiden päälliköiden haastatteluun.

– Meillä ei merkkaa se, onko suorittanut tiettyjä koulutuksia tai millaista työkokemusta on takana vaan oikea asenne, asiakaspalveluhenkisyys ja reipas työote.

Kesätyöpaikoista kaksi kolmasosaa on Keskimaan kauppaliikkeissä ja kolmannes ravintoloissa, hotelleissa ja ABC-asemilla. Koronapandemia ei juuri vaikuta kesätyöntekijämäärään.

– Korona-aika on ollut hyvin erikoista, mutta olemme oppineet elämään sen kanssa. Emme tiedä varmasti, millainen kesästä tulee. Arviomme on, että tuleva kesä on aika samanlainen kuin edellinen, Thusberg toteaa.

Viime kesän ravintolasulkujen aikaan Keskimaa siirsi työntekijöitään kaupan puolelle.

– Emme ole lomauttaneet henkilökuntaa vaan töitä on saanut tehdä koko ajan. Tämä on hyvä viesti myös uusille, alaa miettiville työntekijöille, Thusberg sanoo.

Tämä juttu on julkaistu Keskisuomalaisen Koulutus & Rekry -liitteessä. Lue näköislehti maksutta.