Lahjoitus Unicefille tai muistutus lääkäriajasta – tiesitkö, että näidenkin tekstiviestien takana on jyväskyläläinen ohjelmistoyhtiö?

Jyväskyläläinen Arena Interactive välittää vuodessa yli 80 miljoonaa viestiä.

Moni kuluttaja on siirtynyt tekstiviesteistä muiden viestien lähettämiseen, mutta yritykset lähettävät enemmän tekstiviestejä kuin koskaan aiemmin.

– Tekstiviestien käyttö yrityksissä lisääntyy räjähdysmäisesti, jyväskyläläisen Arena Interactiven toimitusjohtaja Aki Hankaniemi sanoo ja latelee perään lukuja johtamansa yhtiön välittämistä tekstiviesteistä.

– 2020 noin 45 miljoonaa, viime vuonna 60 miljoonaa ja tänä vuonna 80–90 miljoonaa viestiä.

Hänen mukaansa kyse on globaalista ilmiöstä.

– Tekstiviesti toimii lähes kaikissa maailman kännyköissä eikä sitä varten tarvitse ladata sovelluksia. Lisäksi vastaanottaja lukee saamansa tekstiviestin lähes täysin varmasti.

Arena Interactive on SMS- ja pikaviestintään erikoistunut, kansainvälisesti toimiva ohjelmistoyhtiö. Yhtiö on kehittänyt uuden sukupolven viestintä-alustan SmartDialogin, jonka avulla yhtiön asiakkaat voivat keskittää teksti- ja pikaviesteillä tapahtuvan asiakas- ja sidosryhmäviestinnän yhteen alustaan. Tekstiviestin lisäksi viestit näkyvät esimerkiksi Messengerissä ja WhatsAppissa.

Palvelualustan ”keskustelu-palvelun” avulla alustaa käyttävät asiakkaat voivat muodostaa keskusteluita teksti- ja pikaviestikanavissa asiakkaidensa kanssa esimerkiksi asiakaspalvelua tehostaakseen.

Lisäksi alustaa käyttävät esimerkiksi kymmenet hyväntekeväisyysorganisaatiot, jotka voivat vastaanottaa tekstiviestilahjoituksia alustan maksupalveluiden avulla. Esimerkiksi Yhdistyneiden kansakuntien lastenrahasto Unicef käyttää Arena Interactiven palvelua.

– Venäjän hyökkäys Ukrainaan toi palveluun viikkoja kestäneen piikin. Pystyimme palvelemaan keräysorganisaatioita tehokkaasti, Hankaniemi sanoo.

Moni saa viestejä Arena Interactivelta, vaikka ei sitä välttämättä lähettäjäksi huomaakaan.

– Suurin osa Suomen terveydenhuollon lähettämistä tekstiviesteistä tulee meidän kauttamme, Hankaniemi kertoo.

Yhtiöllä on Pohjoismaissa ja Baltiassa yhteensä noin 550 asiakasta, esimerkiksi huonekalujätti Ikea, junayhtiö VR, vakuutusyhtiö LähiTapiola, laivayhtiö Tallink Group ja mediayhtiö Sanoma.

Asiakkaat viestivät työkalun avulla muun muassa työntekijöilleen sisäiseen viestintään liittyvissä asioissa ja asiakkailleen osana asiakaspalvelua ja myyntiä. Viestipalveluita on integroitu eri operatiivisiin järjestelmiin, joista viestintä hoidetaan automaationa.

Esimerkkeinä tästä ovat mielipidekyselyt sekä tilausten uusinnat. Maksupalveluiden avulla voidaan maksaa erilaisesta digitaalisesta sisällöstä. Yritykset hyödyntävät enenevässä määrin myös viestien kaksisuuntaisuutta.

Hakaniemi arvioi, että Arena Interactiven orgaaninen eli nykyisten toimintojen liikevaihto kasvaa vuosittain arviolta 25–35 prosenttia.

Yhtiön liikevoitto oli viime vuonna vielä melko vaatimaton, noin neljä prosenttia.

– Tavoitteena on nostaa liikevoittoprosenttimme mahdollisimman nopeasti 10–15 prosenttiin, Hankaniemi kertoo.

Yhtiö on pari vuotta karsinut rönsyjä ja keskittyy jatkossa viestinvälitykseen ja maksupalveluihin. Sen tavoitteena on kasvaa erityisesti muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Yhtiön kehittämä SmartDialog-viestipalvelualusta on hänen mukaansa erittäin kilpailukyinen. Myös yhtiön oma pikaviesti-chat-palvelu on lähtenyt vetämään hyvin.

Arena Interactiven hallituksen puheenjohtaja Jyrki Utriainen sanoo, että yritys on kiinnostavassa vaiheessa ja ison kasvun kynnyksellä.

– Monen vuoden kehitystyö alkaa tuottaa tulosta.

Arena Interactive aikoo hyötyä myös yritysten välisen kaupan siirtymisestä verkkoon.

– Toimimme riippumattomina muista teknologiayhtiöistä ja pyrimme integroitumaan mahdollisimman laajasti eri teknologioihin ja pilvipalveluihin, Hankaniemi linjaa.

Arena Interactive Oy

Jyväskylässä ja Vaasassa

SMS- ja pikaviestintään erikoistunut, kansainvälisesti toimiva ohjelmistoyhtiö, jolla on toimipaikat Jyväskylässä ja Vaasassa.

Yritys työllistää molemmissa kaupungeissa viisi henkeä.

Yrityksen asiakkaina on pääasiassa isoja ja keskisuuria yrityksiä eri toimialoilta Suomesta, muista Pohjoismaista ja Baltiasta.

Yhtiö kuuluu Arena Partners -konserniin, jonka suurimpia omistajia ovat Keskisuomalainen Oyj ja Ilkka-Yhtymä Oyj. Muita omistajia ovat Hilla Group ja PunaMusta Oyj.

Vuoden 2021 liikevaihto oli noin 3,8 miljoonaa euroa, vuoden 2022 ennuste on 4,8 miljoonaa euroa.

Liikevoitto oli viime vuonna 157 000 euroa.

Mainos: RTV Jyväskylä

Mainos: Keskisuomalainen

Etusivulla nyt

Mainos: Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut