Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kuluttaja-asiamies esittää Maskulle peräti miljoonan euron sakkoja harhaanjohtavasta mainonnasta

Kuluttaja-asiamies esittää kalustetalo Maskulle miljoonan euron seurausmaksua eli sakkoa harhaanjohtavasta mainonnasta. Sakot koskevat Maskun kalusteketjun tapaa mainostaa tuotteitaan erittäin kovilla, jopa tuhannen euron alennuksilla. Sama alennushinta voi kuitenkin olla voimassa jopa 80–90 prosenttia ajasta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan suuret alennukset eivät ole kiellettyjä, mutta tuotetta täytyy tarjota myös normaalihinnalla.

Maskun käyttämät mainonnan keinot ovat kuluttaja-asiamiehen mukaan saaneet kuluttajat tekemään ostopäätöksiä harhaanjohtavilla tiedoilla todellisesta hintatasosta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtaja Miina Ojajärven kuluttaja-asiamiehellä on ollut heinäkuusta 2020 asti mahdollisuus esittää markkinaoikeudelle seuraamusmaksua sellaiselle elinkeinonharjoittajalle, joka toimii kuluttajien vahingoksi tahallaan tai huolimattomuudellaan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun asiamies käyttää tätä oikeutta.

Markkinaoikeus on tuominnut Maskun jo kahdesti sekä kieltoihin että uhkasakkoihin alennus- ja tarjousmarkkinoinnista. Tällä kertaa sakko on huomattavasti suurempi.

– Seuraamusmaksun määrääminen on perusteltua valvonnan tehostamiseksi. Käytössä oleva uhkasakolla tehostettu kielto ei ole ollut tehokas, koska asetetut uhkasakot eivät Maskun kohdalla ole olleet riittävän varoittavia. On tärkeää, että tahallisesta kuluttajansuojalain rikkomisesta voidaan määrätä riittävän suuri seuraamusmaksu, Ojajärvi perustelee.