Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Himoksen liittymä valmistui ajallaan ja budjetissakin pysyttiin – toimittaja kävi testaamassa uusien väylien koukerot

Ison maailman liikennekulttuuri saapui Jämsään, kun Säyrylän eritasoliittymä otettiin käyttöön viime viikolla. Päätietä ajettaessa liikenne Himoksen ohi sujuu jouhevasti pitkin Ysitien baanaa, mutta liittymiin kääntyville kuljettajille uudet koukerot saattavat tuottaa aluksi hämminkiä.

Suurinta päänvaivaa uudet mutkat aiheuttavat heille, jotka tottuivat tieremontin aikana poikkeusjärjestelyihin. Vanhasta poisoppiminen vaatineekin paikallisilta kuskeilta hieman ajoharjoittelua.

– Yksi autoilija lähtikin ajamaan vanhasta muistista väärään suuntaan, mutta onnettomuuksia ei ole sattunut, sanoo investointiyksikön päällikkö Janne Jaatinen Keski-Suomen ely-keskuksesta.

Maanantaiaamuna Jaatinen seurasi liikenteen sujumista Ysitien ylittävien siltojen Haapajoentien puoleisessa päädyssä. Meneillään oli risteysalueen ympäristön loppuviimeistely, mutta itse liikenne rullasi jo hyvin.

– Urakassa pysyttiin sekä aikataulussa että budjetissa, joten talvi saa tulla, Jaatinen totesi.

Janne Jaatinen esittelee vielä pientareet, jonne on tuotu puolentoista metrin vahvuinen kerros UPM:n Jämsänkosken tehtaan lentotuhkaa. Keväällä sen päälle tulevat istutukset ja nurmikko.

Suoraa tietä on helppo ajella.

– Tässä Haapajoentien puoleisessa päädyssä on myös liityntäpysäköintialue, jossa voi odotella busseista tulevia ja saatella niihin lähteviä, Jaatinen näyttää oheisrakennelmia.

Oikeasti ja onneksi Ysitien ylittäviä siltoja onkin kaksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on ikioma silta, mikä helpottaa kulkemista varsinkin kesäaikana. Kävelijän ja pyöräilijän ei tarvitse enää kyttäillä, milloin ison tien ylitse pääsee turvallisesti pujahtamaan.

Koko komeuden hintalappu on yhdeksän miljoonaa euroa. Vaikka hinnat urakan edetessä nousivat, Patalahden rannan puoleinen savihöttömaa oli sittenkin kantavampaa kuin ensin pelättiin.

– Aluksi louhetta oli tarkoitus tuoda alueelle 100 000 kuutiota, mutta selvittiinkin 30 000 kuutiolla. Se tasasi hinnan niin, ettei kokonaisbudjetti ylittynyt, Janne Jaatinen kertoo.

Myös testiryhmä eli allekirjoittanut toimittaja testasi uudet väylät ja sujuihan se melkein hyvin.

Ajelin Ysitietä pitkin Himoksen ohitse kohti Jyväskylää. Suoraa tietä on helppo ajella. Käännös takaisin Jämsään päin tapahtui Himosrannan tienhaarassa.

Päätin suunnata vielä pääväylältä Himokselle, jolloin ramppi ohjasi minut oikealle. Rampin päässä tulin risteykseen, josta käännyin sillan ylitse vasemmalle kohti Himosta. Sillan jälkeen kääntyy väylä kohti Jyväskylää, ja heti kohta toinen uusi väylä kohti Uusi-Yijälän Patapirttiä.

Ajoin kuitenkin suoraan kohti Säyrylänsalmen siltaa. Sillan jälkeen otin liikenneympyrästä suunnan takaisin päin Ysitien ylittävälle sillalle ja siitä edelleen kohti Jämsän taajamaa.

Nytpä oli edessä ensimmäinen moka, sillä sillan jälkeen käännös rampille tulee hyvin nopeasti. En huomannut kääntyä tarpeeksi joutuisaan ja niin olinkin hujauttanut ohitse ollen jo Haapajoen tiellä. Onneksi tien poskessa on tilaa kääntää auto ympäri ja yrittää uudelleen oikealle reitille.

Myöhemmin kuulen, että muutkin ovat ajaneet samassa kohden käännöksen ohitse, joten kyseisessä kohdassa pitää olla siis jatkossa tarkkana.

Tuon pienen syrjähypyn jälkeen pääsin takaisin pääväylälle ja Jämsään.