Koiviston ralli-illassa pohdittiin ensi kesän erikoiskoetta

Rallin mm-sarja palaa Äänekoskelle ensi kesänä vuosikymmenien tauon jälkeen, kun heinäkuun lopulla toisistaan otetaan mittaa Koiviston sorateillä uudella Äänekoski-Valtra -erikoiskokeella.

Erikoiskokeen järjestäminen on kova ponnistus ja luonnollisesti kiinnostaa paljon myös alueen asukkaita. Torstai-iltana Koiviston seurantalolla järjestetyssä keskustelutilaisuudessa järjestäjätaho ja alueen asukkaat sekä muut kiinnostuneet pääsivät kuulostelemaan ja kyselemään ensi kesän koitoksesta.

- On hienoa, että olemme saaneet maailmanluokan tapahtuman tänne meidän kylällemme. Hyvällä yhteistyöllä tästä tulee hieno tapahtuma ja kaikki sujuu varmasti hyvin, alusti Koiviston kyläyhdistyksen puheenjohtaja Matti Hämäläinen.

Tilaisuudessa erikoiskoetta olivat esittelemässä rallien taustaorganisaation AKK:n väkeä. Rallien kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen pohjusti viisikymmenpäiselle yleisöllä mitä kaikkea perjantaina ajettavalla erikoiskokeella nähdään.

- Äänekoskella ajetaan kaikkia sarjassa pyöriviä luokkia eli pääsarjan lisäksi ajamme myös junioreiden mm-osakilpailun ja Fiesta Trophy -kisan, joka on yksi sarjan viidestä osakilpailusta.

Ensimmäisen kerran ralliautot kurvaavat Koiviston sorille jo keskiviikkona.

- Kilpailijat tutustuvat reittiin keskiviikkona iltapäivällä. Samaan aikaan järjestämme myös yhteistyökumppaniemme Valtran ja Äänekosken kaupungin kanssa koko perheen tapahtuman, Tarkiainen kertoo.

Koko perheen tapahtumassa Suolahdessa Valtran tehdasalueella nähdään muun muassa rallitähtiä.

- Järjestämme kaikille avoimen yleisötapahtuman, jossa on muun muassa rallien suurimmat tähdet mukana. Varmasti on luvassa mielenkiintoinen tapahtuma ja vauhdikas startti koko ralleille, kertoo Matti Tiitinen Valtralta.

Varsinainen erikoiskoe starttaa Koivistolla perjantai-iltapäivänä hieman kello kahden jälkeen. Kilpailunjohtaja arvelee erikoiskokeen olevan suosittu etenkin todellisten rallifanien keskuudessa, sillä kyseessä on uusi tulokas rallireittiin.

Kaikkiaan erikoiskoe vaatii toimiakseen vähintään noin 75 hengen työpanoksen erilaisissa tehtävissä. Lisäksi tarvitaan paljon väkeä liikenteenohjaukseen ja erilaisiin tehtäviin parkki- sekä katselualueilla. Yleisötapahtumassa useat kyläläiset ilmaisivat tahtonsa osallistua mukaan tapahtuman järjestelyihin.

Yleisökysymyksissä pohdittiin turvallisuutta ja suolausta

Torstai-illan yleisötapahtumassa yleisö oli hyvin kiinnostunut erikoiskokeen käytännön järjestelyistä ja vaikutuksista alueelle. Eräs kylän asukas kysyi mitä vaikutuksia keskiviikkona ajettavalla ennakkotutustumisella on alueen asukkaille.

- Ennakkotutustumisessa kuljettajat käyvät kartturiensa kanssa ajamassa erikoiskokeen kahteen kertaan ja nuotittamassa sen. Tällöin tie ei ole suljettu vaan avoinna myös muulle liikenteelle ja siksi myös kilpailijat ajavat tiellä rajoitusten ja liikennesääntöjen mukaisesti.

- Kuljettajien nopeuksia myös valvotaan nuotitusvaiheessa muun muassa autojen gps-paikantimien avulla, jotta kuljetaan tiellä olevien nopeusrajoitusten mukaisesti, kilpailunjohtaja selventää.

Yleisössä oltiin huolissaan myös soratiellä ajettavan erikoiskokeen pölinästä.

- Tie suolataan tarpeen mukaan jo tutustumisvaiheessa ja sitten uudestaan ennen kilpailua. Toki jos on sadesää niin silloin suolausta ei tarvita. Ratamestarit tarkkailevat tilannetta ja keskustelevat kyläläisten kanssa kohdista, joissa suolaukselle voisi olla tarvetta.

Paljon puhetta oli siitä, että kun ralliautot ajavat erikoiskokeen niin tie jää uraiseksi ja millä tavoin se saadaan kuntoon. Eräs 70-luvulla ralleja Koivistossa seurannut muisteli, että pahimmillaan korjauksia odoteltiin lähemmäksi joulua.

- Äänekosken kaupunki ilmoitti minulle tänään, että tien kunnostuksesta on päästy sopimukseen. Kaupunki vastaa kunnostuksesta ja ennen kuin tie avataan erikoiskokeen jälkeen ajettavaksi niin se vedetään sellaiseen kuntoon, että se on turvallinen ajaa. Kuopat ja syvät urat tasataan. Tarkempaa kunnostusta tehdään varmasti kisaa seuraavan parin viikon aikana. Kaikkiaan tie jää erittäin hyvään kuntoon sen jälkeen, Tarkiainen kertoo.

Äänekoski-Valtra -erikoiskokeen varrella on kymmeniä kotitalouksia ja sen puolesta yleisöä kiinnosti myös mahdollinen toiminta hätätilanteissa, kuten sairastapauksissa, kun tie on suljettu.

- Rallien aikaan apu on lähellä. Erikoiskokeen lähtöviivalla on yksi Suomen parhaista ensihoitolääkäreistä ensivaste autossa ja helikopteri on vieressä valmiina. Kilpailun käytössä on kahdeksan ambulanssia, yksitoista ensivasteautoa ja oma pelastushelikopteri. Lisäksi on viisitoista ensihoitolääkäriä ja muuta pelastushenkilökuntaa on noin 50 henkilöä. Myös lähialueiden sairaaloissa ja yliopistosairaaloissa on korotettu valmius tapahtuman ajan. Olemme varautuneet kaikkeen mahdolliseen, Tarkiainen taustoittaa.

Kilpailunjohtaja ilmoitti myös, että kaikista käytännönjärjestelyistä jaetaan alueen asukkaille tietopaketti, josta löytyy tarvittava tieto tapahtumaa varten.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.