”Olisihan se mukavaa kävellä kannella” – Surkkari kysyi kaupunkilaisten ajatuksia Jyväskylän kansisuunnitelmista

Jyväskylässä suunnitellaan kansirakentamista, joka yhdistäisi Lutakon ja ydinkeskustan. Ensimmäisissä kahdessa, toukokuun lopulla julkaistussa suunnitelmavaihtoehdossa ehdotetaan ratapihan ja Rantaväylän ylittävää kantta Kilpisen sillan ja Messusillan väliselle alueelle sekä uusia kevyen liikenteen yhteyksiä.

Alustavissa suunnitelmissa kansivaihtoehdoilla olisi leveyttä alle 100 metriä, ja niihin on kaavailtu muun muassa asumista, toimisto- ja liiketilaa, puistomaista aluetta sekä mahdollisesti hotelli.

Kansirakentamisella halutaan luoda uutta, viihtyisää kaupunkitilaa ja saada keskustaan lisää asukkaita.

Erikoissuunnittelija Sarita Nordstrand arvioi K eskisuomalaisessa, että pelkän kannen rakentamisen hinta olisi karkeasti arvioituna 50–70 miljoonaa euroa. Hankkeen kustannuksia katettaisiin muun muassa myymällä rakennusoikeutta.

Maikki Roiha asuu Satamakadulla ja kertoo lukeneensa suunnitelmista. Hän kulkee päivittäin ”toista siltaa keskustaan ja toista pois”. Nykyisessä Kilpisen sillassa ei sinänsä ole hänen mielestään vikaa, mutta ratapihaa hän pitää melko rumana.

– Olisihan se mukavaa kävellä kannella. Onhan se Tampereellakin, miksipä ei sitten tehtäisi täällä? Kyllä siitä voisi olla iloa, Jyväskylän alkuperäisasukkaaksi itseään kuvaileva Roiha pohtii.

Mutta 50–70 miljoonan euron hintalappua hän pitää kalliina.

– No, en oikein usko, että se edes toteutuu. Tai toisaalta, kyllähän ne paljon noista isoista kaupungeista ottavat mallia.

Matkakeskuksen sillalla vastaan tulee kuvataiteilija Samuli Heimonen. Hän kävelee sanojensa mukaan ”näitä kahta torvea” lähes joka päivä. Heimonen pitää kansirakentamisen suunnitelmia hyvinä, ainoastaan Tanssisali Lutakon näkökulmasta visiot hieman huolettavat.

– Minulla on työhuone Lutakossa, ja siksi olen katsonut suunnitelmia erittäin kiinnostuneena ja toisaalta kauhunsekaisena. Yleisesti ottaen pidän kansiajatusta hyvänä ideana, mutta miten se sitten niveltyisi tuohon meidän rakennukseen tai muihin tuossa vieressä oleviin rakennuksiin? Näkymät ainakin muuttuisivat.

Heimonen pitää positiivisena asiana sitä, että kansirakentaminen toisi ihmisille lisätilaa järvelle päin.

– Ajatus siitä, että kaupunki ikään kuin yhdistyy enemmän kuin näiden kahden torven välityksellä, on toki todella hyvä asia.

Lutakossa asuva Veera Siltaoja kertoo muuttaneensa Jyväkylään Helsingistä pari vuotta sitten.

– Yksi isoimmista ongelmista Jyväskylässä on ehkä se, että keskusta kuihtuu. Kansisuunnitelmiin en ole kovin hyvin perehtynyt, mutta jos se toisi keskustaan lisää vetovoimaa, niin olisihan se hyvä, Siltaoja summaa.

Arto Nyyssönen odottaa poikaansa asemalla ja toteaa ensin, että ei ole tutustunut suunnitelmiin tarpeeksi hyvin, jotta voisi niitä kommentoida.

Pian kuitenkin alkaa löytyä visioita.

– Ei se tämän hetken asia ole, mutta ehkä tulevaisuutta ajatellen kansiratkaisu yhtenäistäisi kaupunkikuvaa. Sen verran olen itsekseni visioinut, että olisiko hyvä tehdä tuohon kohtaan jotain urheilun ja kulttuurin edistämiseen liittyvää? Olisi hyvällä sijainnilla. Niin kuin Tampereellakin Uros Live -areena, se näyttää omaan silmään positiiviselta hankkeelta, hän pohtii.

Suunnitelmavaihtoehdot ovat ensimmäinen etappi periaatetasoisen suunnitelman laadinnassa. Lopullinen toteuttamisselvitys valmistuu talvella 2020–2021. Jos selvityksessä todetaan, että kansirakentaminen on mahdollista, asia etenee kaupungin päätöksentekoon tarkemman suunnittelun aloittamisesta aikaisintaan keväällä 2021.

Toteutukseen päästäisiin aikaisintaan vuosikymmenen loppupuolella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Satamakadun ja Rantaväylän risteys kannattaa kiertää muuta kautta torstai-iltana

Vielä ehtii äänestää suosikkiterassia

Tragediasta taidetta – Galleria Hopan uusi näyttely käsittelee tulipalosta selviytymistä

Harjulla voi nyt suunnistaa kartan tai mobiilisovelluksen avulla

Sähköpotkulaudat tulivat Jyväskylään – ajelemaan pääsi jo eilen illalla

Nyt voit saada oman kuvasi Matkakeskuksen Nytkumuuriin – teoksen maalaaminen jatkuu heinäkuun lopulla

Lisää kirjastoja avataan ensi viikolla; kirjastoautotkin lähtevät liikenteeseen

Jääkiekkoa, signeerauksia ja abstrakteja muotoja – katso millaisia teoksia lapset taiteilivat Oikokatuun tänä vuonna

"Tältähän kesällä pitää kuulostaa" – lauantain Puistojuhlat helpotti yleisön, esiintyjien sekä järjestäjien festari-ikävää

Harjulla halutaan kovia tuloksia – Jarkko Finni kertoo, miten Jyväskylään tuodaan kovatasoinen yleisurheilukilpailu