Desinfioivan suihkeen kohderyhmä vaihtui hetkessä teollisuudesta terveydenhuoltoon

Jyväskyläläistaustaisen Woimet Oy:n keväästä tuli odotettua kiireisempi, kun koronavirus alkoi jyllätä ja kävi ilmi, että suojaimia ei riitä kaikille tarvitsijoille.

Woimetilla huomattiin nopeasti, että sen alun perin rakennus- ja autoteollisuudelle suunnittelema hometta ja bakteereja tuhoava AirCide-suihke voisi auttaa myös taistelussa koronavirusta vastaan.

– Suihke on desinfioiva ja pitkäkestoinen, se tuhoaa pinnoilta koronaviruksia, bakteereja ja homeita sekä jättää pinnan, joka tappaa näitä patogeenejä myös myöhemmin, kertoo toimitusjohtaja Lennu Keinänen.

Suihketta on suunniteltu jo pitkään rakennus- ja ajoneuvoteollisuuden ilmansuodattimien puhdistukseen. Suihke oli määrä tuoda markkinoille loppuvuodesta, mutta maskipula aikaisti suunnitelmia.

Woimetin mukaan suihkeen avulla pystytään lisäämään suojavarustekapasiteettia, sillä suihkutettuja maskeja voidaan käyttää useampaan kertaan. Suihke käy myös itse tehdyille maskeille.

Woimetilla ryhdyttiin nopeasti kehittämään AirCidesta myös toista versiota, joka soveltuu lähes kaikille koville pinnoille koronavirusta ja muita mikrobeja vastaan.

Jyväskylän yliopisto on tehnyt räätälöidyn tutkimuksen, jossa suihkeen tehoa testataan juuri koronaviruksiin.

– Tulokset ovat olleet erittäin positiivisia ja tutkimuksessa kohteena olleet koronavirukset saatiin tuhottua 100-prosenttisesti hyvin alhaisilla pitoisuuksilla, Keinänen kertoo.

– Tuotteelle on kovasti kysyntää ja isojen jakelijoiden kanssa on jo tehty sopimuksia, Keinänen kertoo paljastamatta toimijoiden nimiä.

Keinänen toivoo, että yritys pääsee yhteistyöhön myös Huoltovarmuuskeskuksen kanssa.

Woimet Oy:n idea on Keinäsen mukaan auttaa maailmaa pelastamaan itsensä ilman synteettisiä myrkkyjä. Suihke on valmistettu luonnollisista antimikrobisista aineista.

– Tiimi haluaa aidosti auttaa ihmisiä ja luoda Jyväskylään yrityksen, joka luo uusia työpaikkoja ja toimii kansainvälisillä markkinoilla. Työntekijämäärä on kevään aikana kasvanut kahdella ja lisää voimaa on tarvittu muun muassa markkinointiin.

Yritys työllistää tällä hetkellä kuusi henkeä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Satamakadun ja Rantaväylän risteys kannattaa kiertää muuta kautta torstai-iltana

Vielä ehtii äänestää suosikkiterassia

Tragediasta taidetta – Galleria Hopan uusi näyttely käsittelee tulipalosta selviytymistä

Harjulla voi nyt suunnistaa kartan tai mobiilisovelluksen avulla

Sähköpotkulaudat tulivat Jyväskylään – ajelemaan pääsi jo eilen illalla

Nyt voit saada oman kuvasi Matkakeskuksen Nytkumuuriin – teoksen maalaaminen jatkuu heinäkuun lopulla

Lisää kirjastoja avataan ensi viikolla; kirjastoautotkin lähtevät liikenteeseen

Jääkiekkoa, signeerauksia ja abstrakteja muotoja – katso millaisia teoksia lapset taiteilivat Oikokatuun tänä vuonna

"Tältähän kesällä pitää kuulostaa" – lauantain Puistojuhlat helpotti yleisön, esiintyjien sekä järjestäjien festari-ikävää

Harjulla halutaan kovia tuloksia – Jarkko Finni kertoo, miten Jyväskylään tuodaan kovatasoinen yleisurheilukilpailu