Kun ohjattu liikunta ja kuntosalit ovat tauolla, on syytä suunnata ulos – katso vinkit kuvasarjasta

Tuntuuko, että liikunnalle on vaikeaa löytää aikaa tai mahdollisuuksia arjen keskellä? Et ole ainoa, sillä ajan ja motivaation puute ovat yleisiä syitä liikkumattomuuteen.

Lisähaastetta tuo se, että myös kuntosalitreenit ja ryhmäliikunnat ovat jääneet tauolle. Liikunta yhdistyy mielessä intensiivisiin HIIT-treeneihin, ihmisiä täynnä oleviin kuntosaleihin ja kalliisiin treenitrikoisiin. Liikunnan ei kuitenkaan tarvitse olla raskasta, aikaa vievää tai kallista.

Viime aikoina on alettu korostaa entistä enemmän aktiivista arkea ja lyhyidenkin liikuntahetkien merkitystä hyvinvoinnille. Tämä näkyy myös viime syksynä julkaistuissa, uusissa terveysliikuntasuosituksissa.

Lyhytkestoisen liikunnan terveysvaikutukset pääsevät parhaiten esiin säännöllisesti toteutettuna. Kevytkin liikuskelu vetreyttää lihaksia sekä parantaa paitsi verenkiertoa myös veren kolesteroli- ja sokeriarvoja.

Suomalaiset aikuiset viettävät päivisin suurimman osan valveillaoloajastaan paikallaan. Ensin istutaan tyypillisesti työn parissa, tämän jälkeen sohvalla.

Istumisen tauottaminen ja arkeen ujutettu liikunta ovatkin pieniä, mutta sitäkin tärkeämpiä tekoja. Jos liikuntaa sisällyttää vähitellen päivittäisiin rutiineihin, siitä tulee todennäköisemmin pysyvä tapa. Pienin askelin aloitettu liike voi johtaa suuriin muutoksiin.

Monelle liikunnassa on tärkeää myös sosiaalinen puoli ja ihmisten tapaaminen, mikä on tällä hetkellä haastavaa.

Liikunnan sosiaalisia hyötyjä voi kuitenkin saavuttaa myös muuten kuin samassa paikassa liikkumalla. Etätreeni voi vaatia hieman luovuutta, mutta on todennäköisesti mukava ja piristävä hetki.

On mahdollista esimerkiksi treenata kaverin kanssa videopuhelun välityksellä tai soittaa kävelyn aikana läheiselleen. Puhelu voikin olla erittäin merkityksellinen kotiin jääneelle iäkkäälle tuttavalle.

Ulkoilmassa liikkuminen virkistää ja vähentää stressiä. Erityisesti monen tehdessä töitä kotoa ja istuessa sisällä koko päivän, edes pieni ulkoilutauko olisi hyväksi.

Etenkin luontoliikunta edistää palautumista ja hyvinvointia. Luontoliikuntaympäristölle tyypillistä ovat esimerkiksi vihreät kasvit, rannat ja maiseman esteettisyys. Pienikin hetki tällaisessa ympäristössä lisää myönteisiä tunteita ja luovuutta. Luonnon terveyshyödyt tavoittaakseen ei tarvitse mennä metsään asti vaan kävely vaikkapa puistossa riittää.

Matalan kynnyksen liikunta voi siis kirjaimellisesti tarkoittaa oman ulko-oven kynnyksen ylittämistä. Jyväskylästä löytyy jopa 500 kilometriä kuntoilureittejä. Lisäksi Rantaraitin yhteyteen on valmistumassa Suomen suurin ulkokuntosali. Uudenlainen ulkokuntosali koostuu erilaisista liikuntapisteistä ympäri Jyväsjärveä.

Vaikka varsinaisille kuntoilupisteille kokoontuminen ei ole tällä hetkellä suositeltavaa, ulkoliikuntaa voi toteuttaa muillakin tavoilla. Voit hyödyntää vaikkapa portaita, kiviä tai aivan tavallista penkkiä.

Kirjoittajat ovat terveystieteiden opiskelijoita Jyväskylän Yliopistossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kevään pihabongauksen jälkeen on vuorossa pönttöbongaus

Harjulla treenataan yleisurheilua kuorolaulun tahdissa

Lutakonaukiolle kolme uutta terassia – Olutsatama-tiimi avaa OlutKontin

Espresso House laajentaa kävelykadulla ja pizzeria Pettola Lorenzo tuo pienen terassin Väinönkadulle

Desinfioivan suihkeen kohderyhmä vaihtui hetkessä teollisuudesta terveydenhuoltoon

Rantaraitin ulkokuntosalille valmistui uusia liikuntapaikkoja

Matkakeskus saa uutta ilmettä Niina Vehmaan valokuvataiteesta

Tänä vuonna Avoimet puutarhat-tapahtumaan voi tutustua myös etänä

Juhani Lillberg tuo taiteella iloa naapureille ja ohikulkijoille

Oletko kaivannut postiluukkuun Linkkien aikatauluvihkoa? Kesäaikataulu jatkuu poikkeuksellisesti elokuun loppuun asti