Niina Korjus on yksi harvoista alallaan – "Kuvittelin, että pitää olla voimaa ja isokokoinen, että pärjään"

Moni nainen avaa autonsa nokkapellin vain pakkotilanteessa, mutta laukaalaisella Niina Korjuksella ei ole ollut koskaan ennakkoluuloja autojen eikä teknisten laitteiden suhteen. Hän sanoo tunteneensa enemmänkin uteliaisuutta ja mielenkiintoa niitä kohtaan.

Korjus on Suomen ensimmäinen naispuolinen Kian Master-tason automekaanikko. Alalle hän päätyi vaihdettuaan ammattia.

– Olin tietoliikennealan töissä. Työpaikkani yksikkö lakkautettiin Jyväskylässä, ja olisin voinut jatkaa samalla alalla. Mietin kuitenkin, että se on hyvä hetki tehdä jotain muuta ja voisin lähteä opiskelemaankin. Minulla oli harrastuksena oman auton laitto, sillä olin ollut ralleissa huoltotiimissä ja ajanut jokamiesluokassa.

Korjus päätti lähteä opiskelemaan aikuispuolen valmistavaan koulutukseen automekaanikoksi. Hän ei saanut siitä koulutuksesta ammattitutkintoa. Osana koulutusta oli työharjoittelu Delta Autossa.

Korjus oli vuoden harjoittelussa, ja lopulta hän kävi loput opinnoistaan oppisopimuksella. Lisäksi hän sai Delta Autosta työpaikan heti opiskelujen päätyttyä.

Ensimmäiseltä ammatiltaan Korjus on elektroniikka-asentaja.

– Siitä tutkinnosta on paljon hyötyä automekaanikkona. Ajattelinkin automekaanikoksi hakiessani, että saan hyödynnettyä hyvin ne opinnot. Kaikki mitä olen oppinut sähköstä, vian etsinnästä, johtojen murtumisesta ja hapettumisesta on tullut elektroniikka-asentajan koulutuksesta. Esimerkiksi oskilloskoopin käyttö oli hallussa jo elektroniikka-asentajana, ja käytämme sitä aktiivisesti meidänkin työssä, Korjus sanoo.

Autoala on miesvaltainen. Niina Korjus arvelee, että siihen on syynä naisten tietynlainen arkuus.

– Oli minullakin tiettyjä ennakkoluuloja, vaikka autojen tekniikka ei pelottanut. Kuvittelin, että pitää olla paljon voimaa ja isokokoinen, että pärjään. Se onkin päinvastaista.

– Nykyään on niin hyvät työvälineet, ettei tarvitse olla lihaskimppu selviytyäkseen tässä työssä. Ala menee koko ajan siihen suuntaan, että työvälineet ovat yhä parempia ja viat ovat enemmän sähköpuolella. Enää ei juurikaan vaihdella isoja mekaanisia osia, ja työn kuva on muuttunut aika paljon entisestä, Korjus miettii.

Hän jatkaa, että pienemmistä käsistä on usein hyötyä, vaikkapa polttimoiden vaihdossa.

– Usein työkaverit tuskailevat, kun kädet eivät mahdu ahtaisiin paikkoihin. Itse pääsen hyvin näpräilemään hankaliin paikkoihin. Siitä on iso hyöty.

Korjus sanoo, että jokaisesta korjatusta autosta tulee palkitseva tunne. Varsinkin, jos on tosi vaikeita vikoja, niiden korjaamisesta saa erityisen hyvän mielen.

– Kun antaa avaimia takaisin ja huomaa asiakkaan iloisen ja tyytyväisen reaktion, se palkitsee tosi paljon. Joskus kun olen palauttanut avaimia, on pyydetty, että tuotko mekaanikon, jotta voi kysyä, mikä autossa oli. Sitten vastaan, että se olin minä, ja voin kertoa ilomielin korjauksista. Silloin on asiakkaalla yleensä hämmästynyt reaktio, Korjus kertoo.

Kian Master-tason automekaanikon koulutus on kaksivuotinen. Siinä koulutetaan mekaanikkoja Kian autoihin, malleihin ja järjestelmiin sekä syvennetään osaamista Kian autoihin.

– Koulutuksen käyneet tuntevat auton kokonaisvaltaisesti. Tekniikka menee eteenpäin hurjaa vauhtia. Varustelua ja apulaitteita tulee lisää, ja ne helpottavat ja tuovat lisämukavuutta ajamiseen. Niitä kehitellään koko ajan, ja tahti on aika huikea.

– Olen palaamassa töihin äitiyslomalta huhtikuun alussa, ja minulla on paljon asioita, mitä pitää opetella, että pääsee taas ajan tasalle, Korjus sanoo.

Uusimmat

Oluen tilaamisesta tullut riita johti nyrkiniskuun

Lutakossa ja Kivistön työväentalolla ovipumppu on kovilla – katso viikon keikat ja muut musiikkitapahtumat Jyväskylässä

Ensiesitys: Toivo Susi ja #74100-yhtye kuvasi musiikkivideon Euroopan syvimmässä kaivoksessa – "Kun pään päällä on lähes 1500 metriä maata, tulee todella pieni olo"

Moniin maihin tarvitaan rokotteet, jotka saattavat maksaa enemmän kuin lentoliput

Lohikosken mystiset kontit olivat lähdössä Afrikkaan – sitten loppuivat rahat

Pitäisikö olla huolissaan?

Bändi­kilpailujen nousu ja tuho – saako kisoista väärän kuvan musiikkimaailmasta?

JKL Metal Festival pisti isomman vaihteen silmään ja muutti Tanssisali Lutakkoon – luvassa monipuolisesti raakaa mäiskettä

Ostoskärryjen tai ravintolan ruoka-annoksen tarkkailu on lihaville arkipäivää

Rantapaini siirtyy Jyväskylässä historiallisesti sisätiloihin