Kolumni: Nopein voittakoon!

Jyrisevät moottorit, rallituristit, helikopterit, prostituoidut sekä suljetut ja vallatut kadut täyttävät taas Jyväskylän. On vuoden hektisimmän viikonlopun vuoro.

Jyväskylän kaupungin ja AKK Sports Oy:n välinen tuorein kolmivuotinen sopimus MM-rallin järjestämisestä on voimassa vielä vuoteen 2020. Viimeistään vuoden päästä herää taas keskustelu, kuuluvatko rallit kaupunkiin.

MM-ralli on yksi Pohjoismaiden suurimmista vuosittaisista yleisötapahtumista, joka tuo rahavirtoja Keski-Suomeen vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan lähes 15 miljoonaa euroa.

Jyväskylän kaupungin suora rahallinen panostus AKK Sportsille ralleista on 360 000 euroa sekä 125 000 euron vuosimaksu MM-rallin lupia varten. Tukisumma ei hyötyihin nähden ole päätähuimaava, mutta prosentuaalisesti tukisumma on noussut kohisten. Edelliseen sopimukseen verrattuna kaupungin panostukset kasvoivat 175 000 eurolla.

Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI ennusti alkuvuodesta, että pääkaupungin väestö lisääntyy seuraavan parin kymmenen vuoden aikana noin neljännesmiljoonalla ja muualla Suomessa vain Turku ja Tampere onnistuvat kasvattamaan asukaslukuaan.

Jyväskylän osalta ennuste on vähintäänkin haastava, mutta toisaalta vielä on hyvin aikaa reagoida. Jyväskylä voi nostaa kädet pystyyn ja antautua montaa suomalaista pikkukaupunkia odottavalle varmalle kuolemalle tai vaihtoehtoisesti olla rohkea, innovatiivinen ja taistella olemassaolostaan.

Tässä kontekstissa olisi sulaa hulluutta sanoa ei näinkin vetovoimaiselle tapahtumalle.

Ralli ei miellytä kaikkia, eikä sen tarvitsekaan miellyttää. Elinvoimaisen ja vireän kaupungin tunnusomaisiin piirteisiin kuuluu, että sinne mahtuu monenlaisia tapahtumia ja erilaisia alakulttuureja, joiden kategorinen vastustaminen kuuluu ennemmin pienten syrjäkylien ahdasmielisempään ilmapiiriin.

Toki jossain kohtaa on tultava myös raja vastaan, kuinka paljon kaupunki voi tukea voittoa tekevää tapahtumaa. Alueelle tulevista rahavirroista on hyvä muistaa, että ne ohjautuvat pitkälti hotelli-, ravintola- ja matkailualan yrityksille. Olisiko näiden isoimpia voittoja käärivien tahojen mahdollista osallistua myös rallien kustannuksiin?

Ralleja pysyvämpi vetovoimatekijä Keski-Suomessa on nyt kesällä taas parhaita puoliaan näyttävä luonto loputtomilta tuntuvine vesistöineen, jylhine maisemineen ja ikimetsineen.

Juuri alkaneen Suomen EU-puheenjohtajakauden yhtenä painopisteenä on EU:n aseman vahvistaminen globaalina ilmastojohtajana. Voisiko Neste Ralli brändätä itseään entistä vahvemmin ympäristöteemalla vaikka koko moottoriurheilumaailman luontoystävällisimpänä tapahtumana?

Tulevana viikonloppuna Neste Rallin kulisseissa Jyväskylässä kisataan myös astetta pienemmällä hiilijalanjäljellä ja hevosvoimilla, kun Kortepohjasta starttaa perjantaina jo kuudetta kertaa vuosittain järjestettävä, viikonlopun yli ajettava rullin maailmanmestaruuskilpailu Neste Rulli. Teknistä taitoa, nopeutta, voimaa ja kestävyyttä vaativaan kilpailuun on karsintojen kautta selvittänyt tiensä taas 24 kansainvälistä kuskia.

Onnea niin ralli- kuin rullikuskeille. Nopein voittakoon!

Kirjoittaja on räpmusiikkiin ja urheiluun erikoistunut vapaa toimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.