Kolumni: Pyöräilyä pitäisi edistää, ei rajoittaa

Kuluneen kesän julkisen keskustelun perusteella Jyväskylän kävelykadulla kävelijöitä eivät häiritse ainoastaan kymmenet feissarit vaan myös pyöräilijät, jotka singahtelevat ohi kovalla vauhdilla.

Pyöräilijät ovat ärsyttäneet niin paljon, että pyöräilyn kieltämiseksi kävelykadulla on tehty kuntalaisaloite. Keskisuomalainen uutisoi aiheesta ja teki verkkokyselyn, johon vastanneista 1 500 ihmisestä peräti 67 prosenttia kannatti pyöräilykieltoa.

Pyöräilykieltoa ei kuitenkaan ole tulossa.

– Kävelykatu on julkista tilaa, emmekä voi lain mukaan kieltää siellä pyörällä liikkumista. Suosituksia voidaan toki tehdä, kertoi Jyväskylän kaupungin katupäällikkö Tuula Smolander Keskisuomalaisen nettijutussa (22.8).

Vaikka pyöräily kävelykadulla voitaisiin kieltää, se olisi hyvin erikoinen ratkaisu, kun samaan aikaan pyöräilyä pyritään ilmastosyistä ja terveyden edistämisen takia lisäämään Suomessa monella tasolla.

Hallituksen tavoitteena on kasvattaa kävelyä ja pyöräilyä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen kirjoitti kesällä Pyöräliiton blogissa, että ” Antti Rinteen hallituksen ohjelma on pyöräliikenteen näkökulmasta historiallinen: Ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa esitetään toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen ja jalankulun lisäämiseksi”. Koistinen tosin arvioi, että hallituksen toimenpiteet tuskin riittävät kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseen.

Jyväskylän kaupungin tavoitteena on kaksinkertaistaa pyöräilyn kulkumuoto-osuus vuoteen 2025 mennessä. Se tarkoittaisi, että joka neljäs matka tehtäisiin pyörällä. Tämäkin tavoite on erittäin kunnianhimoinen, mutta jos ihmisten ilmastoahdistus alkaisi muuttua käytännön teoiksi, sen pitäisi olla saavutettavissa, koska Jyväskylässä etäisyydet ovat melko lyhyet tiiviin kaupunkirakenteen takia. Pyöräbaanojen rakentaminen ja kaupunkipyörät toivottavasti edistävät asiaa.

Jyväskylässä ollaan myös jatkuvasti huolissaan keskustan vetovoimasta, mitä pyöräilyn kieltäminen kävelykadulla tuskin auttaisi. Ainakin jatkuvasti täynnä olevien pyöräparkkien perusteella juuri kävelykadulle tullaan usein pyörällä.

Kävelykadulle pyöräilykieltoa kaipaavien huoli turvallisuudesta on toki perusteltua. Pyöräilijöiden liian suuren nopeuden takia sattuu varmasti läheltä piti -tilanteita, vaikka en ole niitä itse nähnyt. En pidä ruuhkaisella kävelykadulla pyöräilemisestä, mutta monesti se on kätevin reitti – etenkin kun työmaat ovat hankaloittaneet pyöräilyä muualla keskustassa.

Eikä kävelykadulla saa liikennesääntöjen mukaan nytkään pyöräillä miten sattuu. Suurin sallittu nopeus on 20 kilometriä tunnissa, ja pyöräilijöiden on annettava kävelijöille esteetön kulku. Kävelykadulla liikkumisen pitäisi tapahtua kävelijöiden ehdoilla, eivätkä vaaratilanteet johdu sääntöjen puutteesta, vaan siitä, että osa ihmisistä ei noudata niitä – ja tämä pätee liikenteessä myös jalankulkijoihin ja autoilijoihin.

Kirjoittaja on Suur-Jyväskylän Lehden toimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.