Kolumni: Verkko muuttaa kauppaa

Jyväskyläläinen verkkomaksamiseen erikoistunut Paytrail-yritys teetti viime vuonna verkkokauppaan liittyvän tutkimuksen. Sen mukaan verkkokaupan arvo Suomessa oli 12,2 miljardia euroa, kasvua siinä oli edelliseen vuoteen verrattuna 18 prosenttia.

Vertailun vuoksi voi todeta, että Suomen päivittäistavarakaupan ryhmittymien päivittäistavaramyynti oli samaan aikaan 18,2 miljardia euroa, josta S-ryhmän osuus oli 8,5 miljardia.

Matkailun osuus verkkokaupan arvosta oli lähes puolet, mutta määrällisesti useampi osti verkosta vaatteita, kenkiä tai asusteita.

Kivijalkakauppiaille verkkokauppa tarjoaa uusien asiakkaiden lisäksi näkyvyyttä ja uuden helpon tavan tutustuttaa niiden tuotevalikoimiin. Mutta mitä verkkokauppa tarjoaa omaa osaamistaan myyvälle?

Siinä missä kivijalkakauppa voi saada verkosta asiakkaita, jotka eivät ole koskaan liikkeessä käyneet, myös omaa osaamistaan myyvien yritysten asiakaskunta voi laajeta verkkokaupan myötä yrityksistä yksityishenkilöihin.

Vaikeuksissa olevalle Postille verkkokauppa tarjoaa liiketoiminnan kasvua, ja siksi sekin tutkii verkkokaupan trendejä. Viime kuussa julkaistusta tutkimuksesta selvisi, että joka kymmenes suomalainen ostaa jo kaiken tai lähes kaiken verkosta ja seuraavan kuuden vuoden kuluessa luku on tuplaantumassa.

Kuluttajista 43 prosenttia oli tutustunut tuotteisiin verkkokaupoissa, mutta ostanut ne kuitenkin tavallisesta kaupasta. Menestyäkseen sekä kivijalkaliikkeen että verkkokaupan pitää tehdä ostamisesta vaivatonta.

Vastaajien mielestä selkeästi ilmoitetut toimituskustannukset olivat verkkokaupan tärkein asia. He kaipasivat myös tarkkoja tuotekuvauksia ja hyviä tuotekuvia, edullisia toimituksia ja tuotteita, sujuvaa ostokokemusta ja sitä, että saavat tehdä ostoksia silloin, kun haluavat.

Ostoksista suurin osa tehtiin joko kannettavalla koneella (41 %) tai pöytätietokoneella (25 %), mutta älypuhelinostosten määrä oli nousussa. Siksi hyvän verkkokaupan pitää toimia myös pienellä näytöllä.

Julkisuudessa puhutaan paljon ulkomaisista verkkokaupoista, ja siksi yllätyin, että peräti 61 prosenttia viimeksi verkkokaupasta ostetuista tuotteista oli lähetetty Suomesta. Seuraavaksi suurimmat maat olivat Saksa (9 %) ja Ruotsi (7 %).

Vastaajista 59 prosenttia oli ostanut verkosta musiikkia tai elokuvia, 51 prosenttia pelejä, 44 prosenttia kodin elektroniikkaa kuten puhelimia tai niiden tarvikkeita, 42 prosenttia kirjoja tai lehtiä, 41 prosenttia harrastustuotteita ja 38 prosenttia urheiluvälineitä. Tori.fi:stä ostoksia oli tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana 67 prosenttia vastaajista, Facebookissa kauppaa oli käynyt 43 prosenttia ja huuto.netissä 24 prosenttia.

Verkkokauppa muuttaa ostotottumuksiamme ja koko kaupan rakennetta, halusimmepa sitä tai emme. Jos et ole siihen vielä tutustunut tai miettinyt sitä, miten se sinun liiketoimintaasi vaikuttaa, nyt voisi olla hyvä aika aloittaa.

Kirjoittaja on yrittäjä ja somekouluttaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.