Jyväskylän MM-rallin maine kasvoi jälleen

Tiedämme, että valtavat ihmismäärät seuraavat MM-rallia, totesi WRC-kanavan logistiikkavastaava Clint Fast Keskisuomalaiselle ennen rallin käynnistymistä. Näin todella on. Tv-lähetyksiä nähtiin yli 140 maassa ja niitä seurasi 50 miljoonaa katsojaa. Kaupunginjohtaja Timo Koivisto tiesi kertoa lisäksi, että sosiaalisen median käyttäjämäärä ylittää 114 miljoonaa.

Suomen MM-ralli on maailmalla kovaa valuuttaa. Se valittiin vuosina 2002–2004 kolme kertaa peräkkäin maailman parhaaksi MM-ralliksi. Ralli keräsi kiitosta tänäkin vuonna niin kilpailijoilta kuin katsojiltakin.

Jokainen vuosi näyttää tuovan tullessaan jotakin uutta. Nyt Jyväskylän kaupunki ja autourheilun kattojärjestö AKK ovat tiivistäneet yhteistyötään. Kaupunki antaa videomateriaalia vapaasti WRC:n käyttöön. AKK tarjosi puolestaan bussikuljetuksia metsätaipaleille. Rallia seuraamassa oli 500 akkreditoitunutta median edustajaa, joista yli puolet oli ulkomaalaisia.

MM-ralli nähdään jo monella tavalla vientituotteena. Kaupunki tutustuttaa kutsuvieraita rallin ohessa myös Jyväskylän elinkeinoelämän ja korkeakoulujen osaamiseen. Bisnesenkelit ovat hakeutuneet Jyväskylään MM-rallin aikana jo useampana vuonna. AKK-Motorsportin ja Hippos2020-hankkeen aiesopimus saattaa poikia vaikka mitä. Muistaa pitää myös se, että ralli ja rallivieraat jättävät Keski-Suomeen joka vuosi merkittävän rahasumman.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.