Alma Media kärsii yhä mainostulojen vähentymisestä

Viestintäkonserni Alma Median tulos parani alkuvuodesta. Tulos ennen veroja oli huhti-kesäkuussa 11,5 miljoonaa euroa, kun se tammi-maaliskuussa oli 6,5 miljoonaa euroa.

Viime vuonna samaan aikaan tulos ennen veroja ylsi 15,7 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan alkuvuoden mainostulojen jyrkkä lasku tasaantui huhti-kesäkuussa.

- Ilmoitusmyyntimarkkinat vakiintuivat sanomalehdissä noin viidenneksen edellisvuotta heikommalle tasolle, mikä alensi tuntuvasti myös Alma Median tulosta viime vuodesta. Markkinaolosuhteisiin nähden tuloksemme oli hyvä.

Mainostulojen pienentymisen seurauksena yhtiö arvioi koko vuoden tuloksen laskevan viime vuodesta. Sanomalehti- ja verkkomainonnan odotetaan pysyvän loppuvuonnakin viime vuotta alemmalla tasolla.

Alma Media arvioi, että iltapäivälehtien irtonumeromyynti laskee tänä vuonna. Muiden lehtien levikkien odotetaan joko laskevan tai kehittyvän tasaisesti.

Alma Median lehtiä ovat muun muassa Aamulehti, Iltalehti ja Kauppalehti. Lisäksi konserni julkaisee maakunta- ja paikallislehtiä.

Alma Media on Suomen Tietotoimiston STT:n suurin omistaja.