Arvonlisäveron lasku voi kiihdyttää sähkökirjojen myyntiä

Digitaalisten lehtien ja kirjojen veroale lievittää alan ahdinkoa. Sähköisten tuotteiden kehittäminen ja mainostaminen saa uutta vauhtia.

Digitaalisten lehtien ja kirjojen arvonlisäverojen alentaminen laskisi alan etujärjestöjen mukaan tuotteiden hintoja ja ainakin jarruttaisi levikkien laskua.

– Median toimintaedellytyksiä on hankaloitettu verotuksen kautta. Tämä on ensimmäinen parempaan suuntaan menevä päätös pitkään aikaan, sanoo Aikakausmedian liittojohtaja Mikko Hoikka.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi viime viikolla esittävänsä digitaalisten lehtien ja kirjojen arvonlisäveron alentamista Suomessa 24 prosentista kymmeneen prosenttiin. Helsingin Sanomien mukaan hallitus hyväksyy alennuksen.

Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho arvioi arvonlisäveron alentamisen vaikutuksen olevan alkuvaiheessa pieni, mutta kasvavan jatkuvasti. Hän sanoo alennuksen hyödyttävän aluksi eniten suuria lehtiä, joilla digitaalinen julkaisu tuo suhteessa enemmän tuloja.

E-kirjojen myynti lentoon?

Valtiovarainministeriön arvion mukaan arvonlisäverojen alentaminen vähentää verotuloja 11–24 miljoonaa euroa. Medialiitto on arvioinut verotulojen laskevan seitsemän miljoonaa euroa.

Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kuitenkin sanoo, että laskelmista ei ole suurta kiistaa. Seitsemän miljoonan veromenetys perustuu vuoden 2015 lukuihin. Holmberg arvioi, että vuoden 2018 luvuilla vaikutus on noin kymmenen miljoonaa euroa.

Sähkökirjojen myynti on Suomessa huomattavasti pienempää kuin monissa muissa länsimaissa. E-kirjojen osuus on markkinasta alle kaksi prosenttia.

– Raskaan verotuksen takia kustantajien ei ole niitä kannattanut edes mainostaa, kun paperikirjoista on saanut paremmat tulot, Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho sanoo.

Laiho ennustaa, että e-kirjojen osuus voisi nousta noin 20 prosenttiin lähitulevaisuudessa. Hän sanoo, että veronalennus vaikuttaa myös oppimateriaalien valintaan, kun opettajat voivat tasavertaisesti valita paperisen tai digitaalisen tuotteen.

Suomi joutuu odottamaan asiassa vielä EU:n päätöksentekoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.