Asiakas saa harvoin puhelinliittymän sopimusehdot katsottavaksi

Matkapuhelinliittymää ostava saa vain harvoin tutustua liittymän sopimusehtoihin ennen sopimuksen allekirjoittamista. Tämä selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Viestintäviraston tilaamasta tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan asiakkaista vain kolme prosenttia sai tutustua kaikkiin sopimusta koskeviin ehtoihin kaupantekohetkellä. Noin joka neljäs sai tutustua joihinkin ehtoihin.

Kaikki asiakkaat eivät myöskään saaneet sopimusehtoja kirjallisesti itselleen. TeliaSoneran asiakkaista kukaan ei saanut kaikkia sopimusehtoja itselleen.

TeliaSoneran myyntijohtaja Jyrki Alamäen mukaan osa operaattorin liittymien ehdoista toimitetaan asiakkaille suoraan verkkopalvelun sähköiseen laatikkoon.

- Joko myyjät eivät ole käyneet riittävän selvästi läpi asiakkaan kanssa, miten ehdot löytyvät tai sitten kaikki asiakkaat eivät ole osanneet käyttää palvelua, Alamäki arvioi.

Alamäen mukaan myyjien ohjeistusta on nyt täsmennetty.

- Myyjän tehtävä on varmistaa, että asiakas saa riittävän selvyyden sopimusehdoista.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärven mukaan sopimusehtojen puuttumisesta on aiheutunut kuluttajille ongelmia.

- Kun kuluttaja yrittää reklamoida, ei esimerkiksi luvatuista tarjoushinnoista olekaan mustaa valkoisella.

Tutkimuksessa havaittiin myös muita merkittäviä puutteita. Esimerkiksi matkapuhelinliittymien hinnan ilmoittamisessa oli huomautettavaa. Aina ei myöskään kysytty suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin.

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup. Se kohdistui kolmeen suureen operaattoriin: DNA:han, Elisaan ja TeliaSoneraan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.