Autoala: Sähköautojen myynti tavoittanee bensa-autot vuosikymmenen lopulla

Sähköautojen myynti tavoittanee polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2028 plus miinus vuosi suuntaansa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Autoalan Keskusliitto kartoitti ja keräsi tietoa viime keväänä yhdessä maahantuojien kanssa erilaisten käyttövoimien tulevaisuudesta.

Rissa varoittaa, ettei kukaan voi ennustaa tarkkaa ajankohtaa, mutta autoala käyttää vuotta 2028 arvionaan siitä, milloin polttomoottoriautojen ja kooltaan, painoltaan sekä tilavuudeltaan vastaavan kokoisten sähköautojen kysyntä kohtaa toisensa.

Liikenne- ja viestintäviraston johtava asiantuntija Outi Ampuja kertoo, että on arvioitu uusien sähköautojen hintojen olevan kilpailukykyisiä vastaavien polttomoottoriautojen kanssa jo vuosina 2023–2025.

–  Se voi olla taitekohta, joka vähitellen alkaa vaikuttaa myös polttomoottoriautojen arvoon, mutta se on vain arvio, Ampuja sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön koordinoimassa raportissa esitetään arvio, että uusia bensiiniautoja ei enää myytäisi vuodesta 2035 lähtien. Dieselautojen myynti loppuisi jo hieman aiemmin. Vanhat polttomoottoriautot häipyisivät liikenteestä käyttöiän tultua täyteen. Ampuja muistuttaa, että Suomessa autojen keskimääräinen käyttöikä on varsin pitkä.

Rissan mukaan bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen valmistus loppuu vuosien 2040 ja 2050 välillä. Autoalalla ei ole käsitystä siitä, miten polttomoottoriautojen vaihtoarvon käy autokannan sähköistyessä.

–  Tämä on ihan uusi tilanne. Ei sellaista ole koettu historiallisesti, Rissa sanoo.

Hän pohtii, että polttomoottoriautoille voi tulla saasteveroja. Niillä pakotettaisiin polttomoottoriautot romutukseen. Ei ole vielä tiedossa, tuleeko tällaista lainsäädäntöä. Saasteveroilla voitaisiin hänen mukaansa vaikuttaa käytettyjen autojen normaaliin hintakehitykseen.

Sähköautoilla paljon kirittävää

Rissan mukaan hän on kokenut ainoastaan jälleenmyyntiarvoa koskevan epävarman tilanteen, kun Saabin valmistus loppui. Uudessakaupungissa Saabeja valmistettiin vuosina 1969–2003, mikä teki merkistä eräänlaisen kulttiauton Suomessa.

–  Siinä vaiheessa kuviteltiin, että Saabin vaihtoarvo laskee. Kävi päinvastoin. Niiden kysyntä jatkui, ja itse asiassa hinnat nousivat käytettynä. Rissa muistelee.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynnillä on paljon kirittävää, sillä tammi-syyskuussa täyssähköautoja ensirekisteröitiin vain 1  576 kappaletta, ja ladattavia bensiini- ja dieselhybridejä 3  559 kappaletta. Samaan aikaan bensiiniautoja rekisteröitiin 52  269 ja dieselautoja 16  830 kappaletta.

Ampuja kertoo, että VTT:n mukaan vuoden 2030 jälkeen ei juurikaan myytäisi uusia bensiini- ja dieselautoja. Noin vuonna 2045 koko kannasta vajaat kaksi miljoonaa olisi sähköautoja ja vuonna 2050 yli kaksi miljoonaa.

Tällä hetkellä Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa.

Ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät viime vuonna laskuun, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Henkilöautoja ensirekisteröitiin koko vuoden aikana 114  199 kappaletta, mikä on yli viisi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Määrä vastaa kuitenkin 2010-luvun keskimääräistä tahtia.

Kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit sen sijaan kasvoivat toissavuodesta.

Tänä vuonna henkilöautojen kysynnän on Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan ennakoitu kääntyvän lievään kasvuun.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin 2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä keskimäärin 130  000 kappaletta. Rekisteröintien vähentymiseen on vaikuttanut hidastunut talouskehitys.

–  Kehitys on kääntänyt Suomen autokannan iän kasvuun ja hidastanut merkittävästi autokannan kiertoa. Päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta kehitys on huolestuttava, sillä uusien autojen päästöt ovat huomattavasti pienemmät ja turvallisuusominaisuudet kehittyneemmät kuin vanhoilla autoilla. Autoalan Tiedotuskeskus tähdentää tiedotteessaan.

Uusien autojen ensirekisteröinteihin vaikuttivat myös vertailuvuoden tammi-elokuussa myönnetyt romutuspalkkiot, jotka lisäsivät uusien autojen myyntiä. Lisäksi käytettyinä maahantuotujen autojen määrä on kasvanut.

Suosituimmat automallit olivat viime vuonna Skoda Octavia, Toyota Corolla ja Nissan Qashqai.

--

Juttua on korjattu klo 16.19: Toisin kuin jutussa aiemmin kirjoitettiin, viime vuonna suosituimpien automallien oikea järjestys on Skoda Octavia, Toyota Corolla ja Nissan Qashqai, ei Nissan Qashqai, Skoda Octavia ja Toyota Yaris.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Kiinan maskinvalmistajat eivät enää paina töitä päivin öin – osa uusista toimijoista on jo jättänyt alan

Kenkäkaupan konkari Jarmo Toivonen halusi tuoda iloa koronavuoden keskelle – kaupungin vanhin yhdistys Jyväskylän Kauppalaisseura on ehtinyt jo 145-vuotiaaksi

S-ryhmän verkkokauppa kukoistaa, mutta hotellit ja ravintolat kärsivät koronakriisistä

Suomen Kotidatan työriidan sovittelu keskeytyi – Ammattiliiton mukaan lakko vaikuttaa todennäköiseltä, Kaupan liitto vie asian työtuomioistuimeen

"Suomesta on ollut tukitalous" – Jyväskylässä paljon kiinteistöjä omistavan pörssiyhtiön toimitusjohtajan mielestä lukuisat etuudet ja runsas vapaa-aika tekevät työnteosta kannattamatonta

Hampurilaisravintoloiden kisan haastaja rantautuu Jyväskylän ytimeen – ketju lupaa, että raaka-aineet ovat 95-prosenttisesti kotimaisia

Tuleeko UPM:ltä täystyrmäys Keski-Suomelle? Talouselämä-lehden mukaan Jämsänkosken ja Kaipolan tehtaita uhkaa sulkeminen

Opiskelija-asuntoja rakennetaan Jyväskylän parhaille paikoille – "Vuokralaisilla on enemmän valinnanvaraa kuin 5–10 vuotta sitten"

Koronan aiheuttama kysyntäkuoppa pudotti Outokummun tuloksen tappiolliseksi

Tiktok uhkaa Trumpin hallintoa oikeustoimilla Yhdysvalloissa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.