Autoteollisuuden julkkispomo Lee Iacocca on kuollut

Yhdysvaltalaisen autoteollisuuden näkyvimpiin johtajiin kuulunut Lee Iacocca on kuollut. Iacocca kuoli kotonaan Kaliforniassa 94 vuoden iässä Parkinsonin taudin komplikaatioihin, kertoo muun muassa Washington Post.

Italialaissiirtolaisten poika Iacocca osallistui 1960-luvulla legendaarisen Ford Mustangin suunnitteluun ja markkinointiin, ja hänen panostaan automallin menestykseen pidetään tärkeänä. Mustangin ja muutamien muiden menestysmallien avulla hän kasvatti mainettaan yhtiön sisällä ja nousi lopulta Ford Motor Companyn johtajaksi.

Vuonna 1978 Iacocca erotettiin tehtävästään ja hän lähti Fordilta. Taustalla olivat tiettävästi erimielisyydet yhtiön hallituksen puheenjohtajan, perustajan lapsenlapsen Henry Ford II:n kanssa.

Fordilta lähdettyään Iacocca siirtyi Chryslerin toimitusjohtajaksi ja nosti kituvan yhtiön menestystarinaksi 1980-luvulla. Chrysler paini 1970-luvulla talousvaikeuksissa, mutta Iacocca sai vakuutettua Yhdysvaltain kongressin takaamaan lainoja autojätille. Chrysler-autojen menekki ampaisi 1980-luvun alussa nousuun ja yhtiö sai maksettua velkansa nopeasti.

Chryslerilla Iacocca yhdistetään erityisesti menestyksiksi osoittautuneiden K-korin ja tila-autojen tuomiseen markkinoille. Noita ideoita hän oli kannattanut jo Fordilla, mutta pääsi toteuttamaan ne vasta Chryslerilla.

Karismaattinen julkkis

Iacocca nousi 1980-luvulla kansallisen tason julkkikseksi Yhdysvalloissa ja kuului maan arvostetuimpiin yritysjohtajiin. Hän oli monille amerikkalaisille Detroitin autoteollisuuden kasvot, ja hänen omaelämäkertansa myi miljoonia kappaleita.

Iacoccaa pidettiin vahvana ehdokkaana Ronald Reaganin seuraajaksi Yhdysvaltain presidenttinä, mutta hän päätti lopulta olla tavoittelematta presidenttiyttä vuoden 1988 vaaleissa.

Iacocca jäi eläkkeelle Chryslerilta vuonna 1992. Eläkkeelläkin hän pysyi aktiivisena autoteollisuuden kommentaattorina ja esimerkiksi kritisoi Chryslerin vuoden 1998 fuusiota saksalaisen Daimler-Benzin kanssa, joka kestikin vain vuosikymmenen.

Vaikka Iacocca aloitti uransa Fordilla insinöörinä, hän tuli tunnetuksi nimenomaan loistavana myyntimiehenä, joka sai bisnesvainunsa ja henkilökohtaisen karismansa ansiosta amerikkalaiset ostamaan yhtiöidensä autoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.