Black Friday -ostospäivä pyörähti käyntiin

Kaupan liitto ennakoi suomalaistenkin kiinnostuksen kasvavan.

Joulukaupan alkusoitoksi noussut Black Friday -ostospäivä on vuorokauden vaihtuessa pyörähtänyt käyntiin Yhdysvalloissa. Vastaavaa ostosjuhlaa yritetään viritellä myös Suomessa ja muualla Euroopassa.

Amerikkalaisista lähes 70 prosenttia aikoo tehdä ostoksia kiitospäivän jälkeisenä perjantaina, viikonloppuna ja maanantaina, ilmenee paikallisen vähittäiskauppaliiton kyselystä.

Kuluttajien käyttäytymistä seurataan jännityksellä. Monet kivijalkakaupat ovat vaikeuksissa, koska yhä useammat asiakkaat tekevät ostoksensa mieluiten netistä, kertoo muun muassa CNN. Suuret kauppaketjut Yhdysvalloissa sulkevat heikommin kannattavia liikkeitä ja pienentävät tilojaan. Asiakkaita yritetään houkutella kauppoihin erilaisilla tempauksilla, kuten joogatunneilla ja lemmikkieläinten kanssa poseeraavilla joulupukeilla, kertoo uutistoimisto AFP.

Monet kuluttajat sanoivat kyselyssä pitävänsä ostosten tekemistä tärkeänä ja perinteisenä osana kiitospäivän viettämistä.

Tutkimusyhtiö IHS Markit ennustaa, että joulukauppa kokonaisuudessaan kasvaa 4,2 prosenttia. Nettikaupan siivun odotetaan kasvavan 18,3 prosenttiin, kun viime vuonna netissä tehtiin vajaat 17 prosenttia kaikista ostoksista. Ostoinnon nousulle pitäisi olla edellytykset, sillä työttömyys Yhdysvalloissa on ennätysalhainen ja talouskasvu on ollut vahvaa.

Suomessa Kaupan liitto ennakoi, että Black Friday -ostokset kiinnostavat tänä vuonna aiempaa varttuneempia kuluttajia. Aiemmin ostospäivä on ollut enemmän nuorten kuluttajien mieleen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.