Designyhtiöt uskovat Suomi-tarinan vetoon Aasiassa

Suomalaiset designyritykset uskovat yhä vahvasti aasialaisten kuluttajien kysyntään.

Tekstiiliyritys Finlayson on solminut ensimmäiset lisenssisopimukset japanilaisyritysten kanssa. Yhtiö vie ensimmäistä kertaa omia kuosejaan Aasiaan. Vientikuosit näkyvät ensi keväästä lähtien esimerkiksi japanilaisyritysten lastenvaatteissa ja kodintekstiileissä.

- Suomi maana on Japanissa edelleen todella trendikäs. Heille tuotteiden historialla on suuri merkitys, kertoo tuoteryhmäjohtaja Jaana Tarkki.

Samoja perusteita löytää Fiskarsin asumisliiketoiminnan johtaja Päivi Paltola-Pekkola, jonka mukaan tarina myy.

- He haluavat tietää, miten tuote on tehty ja kuka sen on tehnyt. Taustatietoa etsitään aivan eri tavalla kuin muualla.

Fiskars tähyää esimerkiksi Iittalalla Kiinaan, jossa on juuri avattu ensimmäinen Iittala-kauppa. Japanissa pohjoismainen tyyli on ollut suosiossa pitkään, ja Iittalalla on siellä jo myymälöitä. Myös Finlayson uskoo Kiinan kuuluvan seuraaviin askeliin.

Ala hakee kasvua Aasiasta muun muassa siksi, että Suomessa markkinat ovat rajalliset ja bisnes varsin vakiintunutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.