Duokeikkoihin leipääntynyt kaksikko perusti yrityksen ja nyt myyntihousut laitetaan välillä jalkaan keikkapaikoilla

Nelisen vuotta sitten oli kaksi miestä, pari mikkiä ja kitaraa sekä farmariauto. Akustinen bilebändi Eastwood Duo keikkaili tällä varustuksella ympäri Suomea ja parhaimmillaan keikkoja kertyi lähes sata vuoteen.

– Kesällä 2015 todettiin Kosti Pynnösen kanssa, että keikkaa alkaa olla sen verran, että voisi olla yrityksen paikka. Ohjelmatoimisto Itäpuu perustettiin ajatuksella, että myydään omia keikkoja ja otetaan mukaan muutama erinomainen kaveribändi, kertoo Arttu Hiltunen, 36.

Baarikeikoilla alkoi tulla yhä enemmän vastaan tuttuja kasvoja, ja jossain vaiheessa näistä kontakteista tuli myös asiakkaita.

– Olin tehnyt tapahtumatekniikan tuottamista ja bändien miksaamista lähes kymmenen vuotta sivutoimisesti, joten oli luontevaa siirtyä myös sille puolelle.

– Toisaalta meille oli tullut pieni leipääntyminen duokeikkoihin. Soittaminen alkoi käydä työstä eikä kitaran soittaminen saa koskaan tuntua työltä, Hiltunen sanoo.

Tällä hetkellä Itäpuu hoitaa ravintola Revolutionin ja yökerho Bran sekä muutaman muun jyväskyläläisravintolan artistivieraiden tapahtumatekniikan. Tälle kesälle on luvassa myös puolen tusinaa erilaista kesätapahtumaa.

Kosti Pynnösen, 32, mukaan keikkailu on ollut ja on edelleen tärkeä kivijalka Itäpuun toiminnassa.

– Kun ollaan soittopaikoissa, laitetaan välillä myyntihousut jalkaan ja lähdetään myymään.

Arttu Hiltunen lisää, että molemmat yrittäjät hoitavat oman leiviskänsä myyntityöstä.

– Olemme molemmat olleet vuosikausia myyntihommissa ja olemme hyviä myymään. Eihän se aina ole hauskaa, mutta ilman sitä ei tule leipää pöytään.

Yrittäjä lisää, että myyntiin liittyvä ammattitaito ei yksin riitä vaan lisäksi täytyy osata tuotteistaa palvelut hyvin ja hioa hissipuheet niin ytimekkäiksi, että asiakas saa niistä nopeasti kiinni.

– Haluaisin myös ajatella, että meillä on hyvät bändit ja tapahtumat hoidetaan laadulla.

Hiltunen on opiskellut mediatekniikkaa Hämeen ammattikorkeakoulussa ja Pynnönen palvelutuottamisen johtamista Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.

Hiltusella on myös yrittäjätaustaa. Hän perusti neljän muun osakkaan kanssa digitaalisen hautaustoimiston Mors Digitaliksen vuonna 2013.

– Yritys hoiti kuolleiden henkilöiden digitaalisia jalanjälkiä. Idea oli toimiva, mutta tuli tehtyä virheitä, joita helposti tekee, kun on ensimmäistä kertaa yrittäjänä.

Nykyistä yritystoimintaansa Hiltunen ja Pynnönen katsovat tyytyväisin mielin.

– Ylpeänä voidaan sanoa, ettei meillä ole euroakaan lainaa vaan kaikki äänentoistolaitteet, valot ja muu tekniikka on hankittu omilla rahoilla.

Yrittäjät eivät hio yrityksen suuntaa strategiapalavereissa, mutta asiat on silti mietitty tarkkaan.

– Emme esimerkiksi aio lähteä kilpailemaan isompien ohjelmatoimistojen kanssa. Meille sopii hyvin myös se, että vastaamme tapahtumissa vain omasta tontistamme ilman pääorganisaattorin painetta tapahtuman taloudellisesta puolesta, Pynnönen toteaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .