Ensimmäinen konttijuna lähtee perjantaina Kouvolasta Kiinaan

China Express -reitin matkaan kuluu noin kymmenen päivää, joten reitti on selvästi merirahtia nopeampi.

Suomen ja Kiinan markkinoiden välille avautuu perjantaina uusi yhteys, kun ensimmäinen konttijuna aloittaa matkansa Kouvolasta Kiinan Xi'aniin. China Express -reitin matkaan kuluu noin kymmenen päivää, joten reitti on selvästi merirahtia nopeampi.

Konttijuna liikennöi aluksi kerran viikossa. Reittiä operoi Kazakstanin rautateiden rahtiyhtiö KTZ Express. Ensimmäisen junan lastina on metsäteollisuuden tuotteita. Nopean yhteyden ansiosta myös esimerkiksi kylmäkuljetukset ovat jatkossa mahdollisia.

– Reitti avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia tuoteryhmille, joille lento on ollut liian kallis ratkaisu, mutta laiva liian hidas. Reitti mahdollistaa viennin Kiinan lisäksi myös Japaniin, Australiaan, Etelä-Koreaan sekä tuonnin Eurooppaan ja Pohjoismaihin, visioi toimitusjohtaja Martti Husu Kouvola Innovation -yhtiöstä.

Kouvolan ja Kiinan välinen reitti on jopa 2 000 kilometriä lyhyempi verrattuna muihin Euroopan yhteyksiin. Kun raideleveys on Suomessa ja Venäjällä sama, tarvitaan matkalla Kiinaan vain yksi uudelleenlastaus, mikä sekin osaltaan nopeuttaa rahdin kulkua.

Kouvolassa on suuret odotukset rahtiliikenteen kehityksestä. Alueelle on sijoittunut jo noin sata logistiikka-alan yritystä, jotka työllistävät Kouvolan seudulla noin 1 700 ihmistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Koronavirus romahdutti saudien öljy-yhtiön tuloista yli 70 prosenttia – silti miljardien voitot vuoden toiselle neljänneksellä

Kiinan maskinvalmistajat eivät enää paina töitä päivin öin – osa uusista toimijoista on jo jättänyt alan

Kenkäkaupan konkari Jarmo Toivonen halusi tuoda iloa koronavuoden keskelle – kaupungin vanhin yhdistys Jyväskylän Kauppalaisseura on ehtinyt jo 145-vuotiaaksi

S-ryhmän verkkokauppa kukoistaa, mutta hotellit ja ravintolat kärsivät koronakriisistä

Suomen Kotidatan työriidan sovittelu keskeytyi – Ammattiliiton mukaan lakko vaikuttaa todennäköiseltä, Kaupan liitto vie asian työtuomioistuimeen

"Suomesta on ollut tukitalous" – Jyväskylässä paljon kiinteistöjä omistavan pörssiyhtiön toimitusjohtajan mielestä lukuisat etuudet ja runsas vapaa-aika tekevät työnteosta kannattamatonta

Hampurilaisravintoloiden kisan haastaja rantautuu Jyväskylän ytimeen – ketju lupaa, että raaka-aineet ovat 95-prosenttisesti kotimaisia

Tuleeko UPM:ltä täystyrmäys Keski-Suomelle? Talouselämä-lehden mukaan Jämsänkosken ja Kaipolan tehtaita uhkaa sulkeminen

Opiskelija-asuntoja rakennetaan Jyväskylän parhaille paikoille – "Vuokralaisilla on enemmän valinnanvaraa kuin 5–10 vuotta sitten"

Koronan aiheuttama kysyntäkuoppa pudotti Outokummun tuloksen tappiolliseksi

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.