Erikoinen messutempaus alkoi Jyväskylän Paviljongissa: sata lehmää saapui kaupunkiin

Torstaina Jyväskylässä alkaneen KoneAgrian uutuutena on kolmen lypsyrodun näyttely .

Todella tyylikäs ja tasapainoinen eläin, jota minkä tahansa rodun kannattajat voisivat ihailla. Voimakas hieho, jolla on paljon hyviä ominaisuuksia.

Näin kuvaili tuomari Duncan Hunter Kuusiniemen Nigellaa, joka voitti torstaina Jyväskylässä järjestetyn Ayshire Junior Champion -kilpailun. Se oli osa Paviljongissa alkanutta KoneAgria -näyttelyä.

 

 

Näyttelyn uutuutena on kolmen lypsyrodun näyttely Finn Dairy Expo. Se on tuonut messuille noin sata ayrshire-, holstein- ja jersey-rotuista lehmää ja hiehoa. Eläimiä voi ihailla lauantaihin saakka Paviljongin D-hallissa.

Kiteellä Pohjois-Karjalassa asuva pariskunta Marjo Tikka ja Mikko Havukainen ovat KoneAgrian vakiovieraita. He ovat käyneet lähes kaikissa 14 näyttelyssä, jotka on järjestetty.

 

 

– Näyttelyn ajankohta sopii meille hyvin. Peltotyöt on tehty ja lumityöt ovat vasta tulossa, joten nyt oli taas hyvä aikaa lähteä, Mikko Havukanen kertoi.

Pariskunta harjoittaa tilallaan kasvinviljelyä ja koneurakointia. Noin 350 kilometrin päähän Jyväskylään he tulivat kahden yön reissulle yhdessä vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäisen tyttären Nea Havukaisen kanssa.

– Nea oli mukanamme KoneAgriassa jo viime vuonna. Hänet pitää opettaa tavoille ja pienestä pitäen, Marjo Tikka virnuili.

Jo 14. kerran järjestettävä KoneAgria keskittyy karjatalouteen ja nurmeen. Messut ovat loppuunmyydyt näytteilleasettajille. Näyttely tarjoaa koneiden ja laitteiden ohella seminaareja ja tietoiskuja.

– Tänä vuonna meillä on teema, joka selkeyttää tapahtumaa. Olemme myös edelleen konenäyttely, sillä noin 80 prosenttia näyttelypinta-alasta on maatalouskonekauppiaiden hallussa, kertoi näyttelypäällikkö Marko Toivakka.

KoneAgria on joutunut uudistumaan, sillä Helsingissä järjestetään marraskuussa suuret maatalouskonemessut, jotka kilpailevat Jyväskylän näyttelyn kanssa.

– Minäkin olen kuullut huhuja, joiden mukaan KoneAgria olisi kuollut. Huhut ovat kuitenkin ennenaikaisia, Toivakka vitsaili.

Hänen mukaansa uuden kilpailijan tulo markkinoille on näkynyt myynnissä pelättyä vähemmän. Suurin käytännön muutos on osastojen keskikoon pienentyminen.

– Aiemmin KoneAgriassa oli todella suuria, jopa kahden tuhannen neliön osastoja. Nyt suurin osasto on 650 neliötä. Näin ollen pienemmät näytteilleasettajat pääsevät nyt paremmin esille, Toivakka totesi.

KoneAgrialle ei ole asetettu kävijätavoitetta. Viime vuonna Tampereella pidetyssä KoneAgriassa kävi 15 000 vierasta ja toissa vuonna Jyväskylässä pidetyssä näyttelyssä vieraita oli 17 000.

–Tilojen määrä vähenee ja mekin tähtäämme enemmän laatuun kuin määrään. Tärkeintä on, että saamme oikeat asiakkaat eli ne ihmiset jotka jatkavat maatalousyrittämistä ja suunnittelevat investointeja tiloilleen.

Keskisuomalainen-konserniin kuuluvan Tietoykkösen tekemän kävijätutkimuksen mukaan KoneAgriassa käydään pääsääntöisesti noin 250 kilometrin säteellä Jyväskylästä.

– Kävijöistä monet tulevat maitotiloilta. He käyvät näyttelyssä päiväseltään lypsyjen välillä ja viipyvät keskimäärin 4–7 tuntia.

KoneAgria on järjestetty 12 kertaa Jyväskylässä ja kaksi kertaa Tampereella.

– Tavoitteena on järjestää näyttely myös ensi vuonna. Tapahtumapaikka on vielä avoinna. Teemme päätökset asiasta loppuvuonna, Marko Toivakka lupaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .