Fazer havittelee lähivuosina kansainvälistä kasvua terveysruokien kautta

Ruotsalaisesta smoothiebrändi Frooshista tulee osa konsernia

Fazer-konserni ostaa ruotsalaisen smoothiebrändin Frooshin pääomasijoittaja Unilever Venturesiltä, konserni kertoo. Yrityskaupan hintaa ei ole julkistettu.

Frooshilla on yli 50 työntekijää Pohjoismaissa. Vuonna 2016 sen liikevaihto oli noin 20 miljoonaa euroa.

Yritys on tällä hetkellä on 35 prosentin markkinaosuudellaan markkinajohtaja Pohjoismaiden smoothiemarkkinoilla. Sen tuotteita viedään muun muassa Baltian maihin, Saksaan, Ranskaan ja Irlantiin. Hiljattain se aloitti toiminnan myös Japanissa.

Smoothiemarkkinat kasvavat 10 prosentin vuosivauhtia

Frooshin osto on osa Fazerin strategiaa kasvattaa uutta liiketoiminta-aluetta, Fazer Lifestyle Foodsia, kertoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum STT:lle.

Alkuvuonna perustettu Fazer Lifestyle Foods keskittyy maidottomiin, viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.

– Tavoitteenamme on saavuttaa vuoteen 2022 mennessä 300 miljoonan euron liikevaihto Fazer Lifestyle Foodsille ja tulla yhdeksi kolmesta suurimmasta kasvipohjaisten tuotteiden yrityksistä tietyissä Pohjois-Euroopan maissa, Vitzthum kertoo.

– Jotta pääsisimme 300 miljoonan euron tavoitteeseen se vaatii vielä joitain yritysostoja, Vitzthum sanoo.

Hänen mukaansa Fazerin seuraavat ostokohteet voivat olla niin kotimaassa kuin ulkomailla.

– Varsinkin lifestyle foods -puolella haluamme tehdä tästä selkeästi pohjoiseurooppalaisen bisneksen. 

Smoothiemarkkinoiden odotetaan kasvavan yli 10 prosentin vuosivauhtia, Vitzthum lisää.

– Täysmehusmoothiet kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Tämän brändin avulla voimme myös laajentua muihin hedelmäpohjaisiin tuotteisiin.

Yrityskaupan myötä Frooshin toimitusjohtajana kahdeksan vuotta toiminut Brendan Harris on nimitetty Fazer Lifestyle Foodsin toimitusjohtajaksi ja Fazer-konsernin johtoryhmän jäseneksi.

Pääomasijoittaja Unilever Ventures osti Frooshin vuonna 2008, jolloin se oli Pohjoismaiden neljänneksi myydyin smoothiemerkki.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Keskimaan Antti Määttä valittiin Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajaksi – haluaa auttaa siinä, että Keski-Suomi kuuluu kasvu-Suomeen

Danske Bank: 40 prosenttia suomalaisvanhemmista kertoo säästävänsä lapselleen – sijoittaminen yleisempää nuorilla vanhemmilla

Moody’s laskee Outokummun luottoluokitusta

Ilkasta ja Pohjalaisesta tulee Ilkka-Pohjalainen – päätoimittajaksi valtioneuvoston ex-viestintäjohtaja Markku Mantila

Yritykset ja opiskelijat kohtaavat Jyväskylän Nanotiedekeskuksessa – 97 prosenttia valmistuneista on työllistynyt

Suomalaisyritys tavoittelee omaa veritestiään terveyskeskuksiin – ala kärsii yhä Theranos-huijauksesta: "Erona on se, että meidän veritestimme toimii"

Hypo: Korot ja kaupungistuminen määräävät asuntomarkkinoiden näkymät jatkossakin

Kahden Markon yritys tähyää kasvukeskuksiin – jyväskyläläinen kiinteistökauppojen neuvonantaja on kasvanut nopeasti Jyväskylässä ja Kuopiossa

Terveysteknologia vaatii erityistä tarkkuutta, jotta käyttäjän luottamus voitetaan – "Sovellus ei korvaa lääkäriä"

Jyväskylään perustetaan äijäkirppis – astioita, huonekaluja ja vaatteita ei huolita myyntiin

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.