Finnair käräjille 400 euron tähden

Finnair ja kuluttaja-asiamies kiistelevät käräjäoikeudessa lentomatkustajan oikeudesta saada korvauksia, kun matkustaja ei mahtunutkaan varaamalleen lennolle.

Matkustaja joutui odottamaan Barcelonassa myöhempää kuljetusta, vaikka hän oli vahvistanut paikkansa ja saapunut kentälle ajoissa.

Lakko sekoitti lentoliikennettä Barcelonan kentällä pari vuotta sitten heinäkuussa. Tästä syystä Finnair muiden yhtiöiden tavoin joutui perumaan viikonlopun lentoja, jolloin matkustajia jäi Barcelonaan odottamaan kuljetusta. Finnair lennätti viikonlopun aikana matkustajia takaisin Suomeen niin, että kauimmin odottaneet pääsivät ensimmäisinä paluulennoille.

Matkustaja, joka ei päässyt omalle lennolleen vei asian kuluttajariitalautakuntaan. Se suositti Finnairia maksamaan 400 euron korvaukset ylivarauksen vuoksi, mutta tähän Finnair ei suostunut.

Kiista asetuksen tulkinnasta

Lentoyhtiö ja kuluttaja-asiamies kiistelevät nyt oikeudessa siitä, soveltuuko ylivarauksia koskeva EU-asetus tällaisiin tapauksiin. Ylivaraaminen tarkoittaa, että lentoyhtiö myy koneeseen enemmän lippuja kuin koneessa on paikkoja.

- Sinänsä ylivaraus on oikein mitoitettuna lentoyhtiön ja kuluttajien kannalta myönteistä, koska sillä yritetään vähentää peruutusten vuoksi tyhjäksi jäävien istuimien määrää. Liian aggressiivisten ylivarauskäytäntöjen kitkemiseksi EU on antanut asetuksen, joka velvoittaa lentoyhtiön maksamaan matkan pituuden mukaan määräytyvän korvauksen, sanoo Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius.

Korvaussummat vaihtelevat 250 eurosta 600 euroon riippumatta siitä, minkä hintaisen lipun matkustaja on ostanut.

Sareliuksen mielestä Barcelonan tapauksessa ei ollut kyse ylivarauksesta, minkä vuoksi yhtiö ei noudattanut kuluttajariitalautakunnan suositusta.

Barcelonaan jäi perjantain paikallisen lakon vuoksi matkustajia, joiden paluumatka siirtyi lauantaille ja sunnuntaille. Finnairilta ylivarauskorvausta vaativan matkustajan paluulento lähti 10 tuntia myöhemmin kuin se, jolle hänellä oli alun perin varaus.

Moni muukin matkustaja samassa tilanteessa

Oikeudessa matkustajaa avustava Kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla sanoo, että oikeudesta haetaan ennakkoratkaisua vastaavan tyyppisiin tapauksiin. Vaikka nyt oikeuteen on menossa vain yksi tapaus, samassa tilanteessa oli kymmeniä matkustajia. Juttu on vireillä Helsingin käräjäoikeudessa.

Sarelius pitää kuluttaja-asiamiehen kantaa outona, koska se hänen mielestään kannustaa lentoyhtiötä toimimaan kuluttajien edun vastaisesti.

- Jos lentoyhtiön pitää maksaa ylivarauskorvauksia tällaisessa tilanteessa, Finnairin olisi kannattanut jättää peruttujen lentojen matkustajat odottamaan tilauslentoa tai muiden yhtiöiden lentoja ja ottaa lauantaina ja sunnuntaina kyytiin vain ne matkustajat, joilla oli näille lennoille alun perin varaukset. Tällöin kysymys ylivaraamisesta ei olisi lainkaan realisoitunut, mutta perjantain peruttujen lentojen matkustajille olisi aiheutunut ylimääräistä viivästystä ja vaivaa, Sarelius sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Cibes Hissit ostaa muuramelaisen RH Tekniikka Oy:n – erikoistunut rakentamaan hissejä hissittömiin taloihin

Nokian renkaiden liikevoitto romahti reilusti tappiolliseksi – liikevaihtokin supistui yli kolmanneksella

Kuluttajille tarkoitetut kasvomaskit käyvät kaupaksi kuin vessapaperi keväällä – useissa Prismoissa ja Citymarketeissa tarjolla vain tyhjiä hyllyjä

Jyväskylä putosi Suomen Vuokranantajien kaupunkivertailussa – Kuopio houkuttaa asuntosijoittajia eniten

Mediat: Presidentti Trump haluaisi osan Tiktokin kauppahinnasta valtiolle vastineeksi kaupan hyväksymisestä

Hankasalmen K-Marketin uudeksi kauppiaaksi Suomen Elvis-fanien puheenjohtaja Marko Humia – haluaa kauppansa hyllyille lähituottajien tuotteita

Koronakriisi lisäsi selvästi lemmikkien määrää, ja se näkyy Musti Groupin hyvässä tuloksessa

Kymmeniä miljoonia maksanut koetehdas on odottanut käynnistystä jo puoli vuotta Äänekoskella – testiajot jäivät kesken koronan iskettyä

Suomen Vuokranantajat ennustaa vuokrien jatkavan hiipivää nousuaan – koronakriisin hidastamaa arvonnousua kurotaan nopeimmin kiinni kasvukeskuksissa

Uutissuomalainen: Vain kolme pankkia myöntää edelleen maksuttomia lyhennysvapaita henkilöasiakkailleen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.