Iso onkin kuluttajalle kaunista – suuryrityksiä haukutaan, mutta niiden tuotteita ja palveluja ostetaan hanakasti

Kyselyt osoittavat, että ihmiset eivät pidä isoista yrityksistä. Ja kuitenkin Apple, Microsoft, Google, Facebook, Amazon ja H&M kelpaavat.

Me olemme pienten puolella, mutta käytämme isoja, sillä hinta, toimivuus ja mukavuus houkuttelevat.

Yhdysvalloissa kyseltiin nuorilta kapitalismista, jota vain 42 prosenttia kannattaa. Hieman yli kymmenen prosenttia luottaa suuriin yhtiöihin paljon ja kuusi prosenttia jonkin verran. 82 prosenttia on vastaan tai välinpitämättömän neutraaleja.

Taloustutkija Tyler Cowen julkaisi maaliskuun alussa ”rakkauskirjeen amerikkalaiselle antisankarille”, suuren rahan edustajalle. Kirja on nimeltään Big Business.

Hänen mukaansa ison mittakaavan liiketoiminta on hyvä asia. Sellainen tuottaa rahalla ja volyymilla hyviä tuotteita tai palveluja. Se saa aikaiseksi innovaatioita, palkitsee lahjakkuudet ja kovan työnteon sekä luo hyvinvointia kaikille.

Professori Cowen ei pidä gallupien kertomasta. Hän haluaa muuttaa ihmisten käsityksiä.

Miksi etenkin nuoret ihmiset vastustavat suuryrityksiä ja päälle vielä markkinataloutta sekä kapitalismia?

Suomalaisten akateemisten kustantajien talouskirjoista suurin osa kehottaa valmistautumaan kapitalismin kuolemaan. Loppu on jo ovella.

Juuri tätä amerikkalaisprofessori ei voi sietää.

– Muistot sosialismin ja kommunismin todellisista toimintatavoista ovat kaukaista historiaa useimmille ihmisille lännessä, etenkin nuorille. Finanssikriisi ja tuloerot ovat olleet aitoja ongelmia, mutta ratkaisu on parempi kapitalismi, ei sosialismi, Cowen kertoo markkinointikiertueellaan.

Cowenin mukaan tutkijapuolella tunnetaan ihmeellistä nostalgiaa vasemmalle.

– Ne ajatukset elävät akateemisessa maailmassa, ja myös viihdemaailman julkkikset elättelevät niitä. Niinpä ne kummittelevat keskuudessamme.

Tyler Cowen on ihastuttavan innoissaan kapitalismista, joka tuottaa hyvinvointia, ja finanssitoiminnasta, jolla kaikki rahoitetaan.

Cowen on viimeisimmän tietotekniikan ja nettipalvelujen puolestapuhuja.

Jättiläiset tuntuvat jyräävän pienet, mutta niiden palvelut ja tuotteet on havaittu hyviksi ja hinnat kohtuullisiksi.

Suurten yritysten tarjoamia asioita on suoraan sanoen vaivatonta käyttää.

Cowenin mukaan fiksut suuryritykset kehittelevät uusia sosiaalisen vastuun muotoja, jotka ovat lopulta hyväksi myös liiketoiminnalle. Kuluttajat hyötyvät.

– Suuri bisnes tekee meille monenmoisia asioita jopa naurettavan halvalla. Se innovoi kuin hullu. Katsokaa nyt vaikka älypuhelimia. Isot yritykset tuottavat työtä. Ne ovat tärkeässä asemassa meidän sosiaalisissa ympyröissämme ja päivittäisessä elämänrytmissämme.

Työ on tutkijalle tärkeä asia ja käsite.

– Ihmiset yksinkertaisesti ovat onnellisempia, kun he voivat tehdä tuottavaa työtä, Cowen toteaa.

Hänen mukaansa Googlen tapaiset suuret yhtiöt tukevat innovaatioita, eivät tukahduta niitä.

Valeuutiset ja infovaikuttaminen ovat hänen mukaansa vähäpätöisiä asioita Facebookin liiketoiminnassa.

Perinteinen media liioittelee vaaroja, sillä sehän puhuu kilpailijastaan.

Tutkija ei usko, että jättiyrityksillä on suurtakaan vaikutusta suvereenien valtioiden poliittiseen päätöksentekoon.

Cowen haluaa vaikuttaa lukijoihinsa ja maailmaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .