Joka viides banaani on Reilun kaupan

Noin joka viides suomalaisen syömistä banaaneista on Reilun kaupan banaani, kertoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa.

– Tuotteista suurin markkinaosuus Suomessa on banaaneilla. Sen jälkeen tulevat kukat, puuvilla, viini ja kahvi.

Virtaintorpan mukaan tämän vuoden tammi-kesäkuussa Reilun kaupan tuotteiden myynti on kasvanut lähes 14 prosenttia viime vuodesta. Tulossa on uusiakin tuotteita, kuten puu ja kulta.

Ecuadorilaisen banaaninviljelijän Franzisca Marquezin mukaan Reilu kauppa on tehnyt kaupankäynnistä läpinäkyvämpää.

– Ennen rahat menivät välikäden toimijoille.

Marquez kertoo, että Reilusta kaupasta riittää rahaa muun muassa työntekijöiden terveydenhoitoon.

– Työntekijät ovat olleet tyytyväisiä. Tänä vuonna emme kuitenkaan voineet korottaa työntekijöiden palkkoja, kuten yleensä, sillä hoitokustannukset ovat nousseet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.