Nämä kotimaan lennot veitsenterällä – tulevaisuutta pohditaan

Jyväskylän ja Helsingin väliset lennot ovat veitsenterällä vähentyneiden matkustajamäärien vuoksi. Lentoasemia ylläpitävän Finavian tuoreimman tilaston mukaan Helsingin-reitillä lensi tammi–helmikuussa 6 157 matkustajaa.

Finavian julkisista tiedoista voi laskea, että yhtä lentoa kohden matkustajia oli keskimäärin hieman päälle 20. Koko viime vuoden keskiarvo oli noin 30 matkustajaa per lento.

– Nyt ollaan kipurajalla. Flybessä mietittäneen tarkkaan, kannattaako lentoja enää jatkaa, Jyväskylän lentoaseman päällikkö Esa Kainulainen aprikoi.

Helsingin-reitin keskimääräinen matkustajamäärä on vähän, sillä Flybe lentää Kainulaisen mukaan 68–72-paikkaisilla koneilla.

Viime vuoden vastaavasta ajasta matkustajamäärä laski peräti kolmanneksen. Osasyy oli Flyben totaalisessa lentotauossa alkuvuonna.

Jyväskylässä Flyben asiakaskato johtuu muun muassa huonoksi koetuista lentoajoista.

Tulevaisuutta pohditaan

– Kolme arkivuoroa on liian vähän, sillä vielä muutama vuosi sitten vuoroja oli 8–9. Suuri puute on myös se, ettei Helsingistä pääse lentämään aamuisin lainkaan Jyväskylään, Kainulainen sanoo.

Flybe myy nettisivuillaan Jyväskylän-lentoja 25. lokakuuta asti. Flybestä ei haluttu kommentoida Jyväskylän-reitin tulevaisuutta. Yhtiön viestinnästä kuitenkin vihjattiin, että ”aiheeseen voidaan palata pian, ehkä jo lähiviikkoina”.

Flyben takana on yhtiö nimeltä Flybe Nordic, josta englantilainen Flybe omistaa 60 prosenttia ja Finnair loput.

Flybe syöttää matkustajia maakuntakentiltä Finnairin jatkolennoille.

– Emme voi vaikuttaa Flyben reittivalintoihin, sillä he tekevät päätöksensä itse kannattavuuden perusteella, sanoo Finnairin Suomen myynnistä vastaava johtaja Rolf Backman.

Backmanin mukaan Jyväskylän ongelmana on lyhyt etäisyys pääkaupunkiseudusta, sillä omalla autolla matka taittuu kolmessa tunnissa.

– Tietyistä Jyväskylän-lennoista valtaosa matkustajista jatkaa koneillamme Helsingistä maailmalle, Finnairin Backman sanoi.

Jykesille iso lasku

Keskisuomalainen kertoi jo viime syksynä, että Flybe lentää Helsingin-reittiä tappiolla. Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:n ja Flyben tekemän sopimuksen mukaan Jykes antoi tappiontakuun Jyväskylän-reitille marraskuun alusta 2011 lokakuun loppuun 2012. Jykesin toimitusjohtajan Ari Hiltusen mukaan tappioista syntyi maksettavaa 163 000 euroa.

Lisäksi Flyben markkinoinnista Jykesille lankesi 250 000 euron lasku.

Estonian Airin markkinointisopimuksen arvo oli 150 000 euroa. Tästä Jykes maksoi vain 100 000 euroa, koska lentoyhtiö vetäytyi Jyväskylä–Tallinna-reitiltä jo vuodenvaihteessa, vaikka sopimus oli voimassa kuluvan kuun loppuun. Lisäksi Jykes tukee linja-autokuljetuksia Jyväskylän lentoasemalle noin 50 000 eurolla.

Yhteissumma kipusi siis liki 600 000 euroon. Kannattiko?

– Estonian Airiin olen pettynyt, sillä liikenne alkoi hyvin. Tosin yhtiön ongelmat ovat muualla kuin Jyväskylän-reitissä. Flyben kanssa on kova tahtotila, mutta sopivaa liikennöintiväliä ei ole saatu vastaamaan kysyntää, Hiltunen vastasi.

Lentoliikennehanketta ovat rahoittaneet Jykesin lisäksi Jyväskylän kaupunki, Uurainen, Äänekoski, Petäjävesi, Muurame, Laukaa ja Toivakka sekä Keski-Suomen liitto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .