Jyväskylän Musikantti on myynyt soittimia neljällä vuosikymmenellä ja työllistänyt myös huippumuusikoita – verkkokaupan ansiosta asiakkaita on nyt ympäri Suomen

Kauppias Eero Mäkinen on nähnyt lukuisia kertoja, kun muusikonalut ovat tutkineet silmä tarkkana soitinliike Musikantin näyteikkunoita. Edellisessä liikepaikassa se oli vielä mahdollista, kun talon vieressä kulki vilkasliikenteinen Väinönkatu.

Nykyinen liikepaikka on kauppakeskus Sepän naapurissa parkkipaikan perällä ja siten näyteikkuna on siirtynyt ainakin kuvainnollisesti internetiin.

– Voisi sanoa, että verkkokauppa on meille uusi näyteikkuna. Asiakkaat liikkuvat niin paljon verkossa, että jos siellä ei näy mitenkään, voi olla ettei asiakas edes tietäisi kaupungissa olevan soitinliikettä, Mäkinen toteaa.

Kauppiaan mukaan arviolta joka kolmas liikkeeseen tulija sanoo käyneensä ensin verkkokaupassa tutustumassa valikoimaan.

Musikantilla on ollut ostoskorillinen verkkokauppa vuodesta 2007. Sitä ennen kotisivut toimivat ikään kuin katalogina liikkeen valikoimalle. Asiakas näki, mitä on tarjolla ja pystyi tilaamaan tuotteita sähköpostilla tai puhelimitse.

– Verkkokaupassa on edelleen tärkeintä, että asiakas voi tutustua valikoimaan. Suosittelen silti, että asiakas tulisi paikan päälle kokeilemaan, onko soitin itselle sopiva, Mäkinen toteaa.

Liikkeessä asiakas saa paitsi näppituntumaa soittimeen myös vastauksia kysymyksiinsä. Asiakkaalle on myös helpompi suositella esimerkiksi oheistarvikkeita.

– Hyvä esimerkki ovat akustiset kitarat, jotka eivät tykkää talvien kuivasta sisäilmasta. Kitarakostutin on hyvä hankinta, mutta harva ostaa sen kitaran kaveriksi verkkokaupasta. Liikkeessä on myös mahdollista näyttää, miten laite toimii.

Mäkinen uskoo, että asiakas palaa varmemmin takaisin, kun saa kokonaisvaltaista ja opastavaa palvelua. Verkkokaupassa asiointi on aina kasvottomampaa.

 

Mäkisen mukaan verkkokauppa on laajentanut asiakaskuntaa Suomen eri kolkkiin. Verkosta ostetaan paitsi soittimia, etenkin erilaisia tarvikkeita, kuten kaapeleita ja äänikortteja. Liikkeessä on aina silti verkkokauppaa kattavampi valikoima, sillä kaikkia sorttimentteja ei ole mahdollista laittaa sähköiseen kauppapaikkaan.

– Nykyiset järjestelmät onneksi keskustelevat paremmin keskenään, joten verkkokaupan päivittäminen on helpompaa. Tuotteisiin tulee kuitenkin paljon hintamuutoksia ja käytännössä tarvittaisiin yksi henkilö pelkästään verkkokauppaa varten.

Mäkinen uskoo, että verkkokaupat ovat tulleet jäädäkseen, mutta soitinmyynnissä ne eivät samalla lailla uhkaa kivijalkakauppaa kuin monessa muussa tuotemyynnissä.

Molempiin kauppapaikkoihin pätevät samat lainalaisuudet. Alaa on seurattava tiiviisti ja valikoimaa päivitettävä tarvittaessa.

– Verkkokauppaan tulee varmasti isoja vahvoja toimijoita ja myös suomalaiset kilpavarustelevat verkkokauppojaan. Kun pitää hyvää tasoa yllä, pysyy matkassa. Sen verran uppiniskainen olen, että kyllä me pärjätään, Mäkinen toteaa.

Perinteikäs toimija alalla

Soitinliike Musikantti on ylittänyt jo kolmenkympin rajapyykin. Eero Mäkisen isä Pentti Mäkinen perusti liikkeen vuonna 1986 oltuaan ensin kodinkoneliike Kaupparin soitinmyyjänä.

Nuorempi Mäkinen tuli yritykseen töihin 1990-luvun alussa ja vuonna 2010 tehtiin sukupolvenvaihdos. Toisen polven yrittäjä on painottanut valikoimassa etenkin bändisoittimia.

– Alkuun olimme klassisempi musaliike, mutta katsottiin, että bändipuolelle olisi mahdollista laajentaa ja siinä myös onnistuttiin.

Mäkinen kokee työn suolaksi sen, kun saa seurata vierestä, miten lupaavat soittajat kehittyvät ja luovat uraansa.

– Musikantti on lähettänyt esimerkiksi Teemu Viinikaiselle irtokieliä kirjekuoressa, kun hän oli nuori poika ja nyt mies on maailman parhaimpia jazzkitaristeja.

Mäkinen toteaa, että taitavien ja persoonallisten työntekijöiden löytäminen on erittäin tärkeää. Esimerkiksi kovassa nosteessa olevan Steve ´n´ Seagullsin jäsenistä noin puolet on ollut aikanaan Musikantissa töissä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .