K-ryhmän myynti laski Keski-Suomessa

K-ryhmän myynti laski tammi–maaliskuussa Keski-Suomessa 5,2 prosenttia. Suunta on sama useissa kaupparyhmissä. S-ryhmään kuuluva Osuuskauppa Keskimaa kertoi viime viikolla myyntinsä laskeneen 0,2 prosenttia alkuvuonna.

K-ryhmän kokonaismyynti maakunnassa oli 76,6 miljoonaa euroa. Siitä ruokakauppojen osuus oli 47,6 miljoonaa.

K-ruokakauppojen myynti väheni 0,9 prosenttia. Käyttötavarakaupassa miinusta tuli 12,3 ja rautakaupassa 10 prosenttia.

Aluejohtaja Jari Kuosmasen mukaan ruokakauppojen myynnin lasku selittyy kolme myymälän lopettamisella. Alkuvuodesta suljettiin K-supermarket Forum Jyväskylässä, Leivonmäen K-market Joutsassa ja Konginkankaan K-extra Äänekoskella.

Muuramessa avattiin uusi K-supermarket, joka korvasi paikkakunnan pienen K-marketin. Kuosmasen mukaan uuden K-supermarketin myynti on alkuvaiheessa ylittänyt tavoitteet.

Talouden yleinen alavireisyys näkyy ruokakaupoissa siinä, että hinnan merkitys ostopäätöksissä kasvaa. Kauppojen omien merkkien, kuten Pirkka-tuotteiden myynti kasvoi.

Rautakaupassa näkyy Kuosmasen mukaan ammattirakentajien tekemien ostojen vähentyminen, käyttötavarakauppaa painaa kuluttajien epävarmuus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.