”Kahjo” professori kehottaa käyttäytymään kuin lapsi

Donald C. Gausen kanssa on oltava varuillaan. Harmaahiuksinen amerikkalaisprofessori hämmentää kuulijoitaan. On vaikea tietää, milloin hän vitsailee ja milloin on tosissaan. Gause taitaa small talkin, on yltiöystävällinen ja kohtelias ja kiinnostunut lähes kaikesta, mitä näkee ja kuulee.

Hän taitaa oikeasti elää kuten opettaa.

Viime viikon maanantaina Gause oli Jyväskylän ammattikorkeakoululla kertomassa jyväskyläläisten yritysten johtohenkilöistä ja työntekijöistä koostuneelle yleisölle muun muassa siitä, miten luovuus syntyy. Gausen mukaan se vaatii metaforamaista ajattelua.

– Minä käyttäydyn järjenvastaisesti, vähän teatraalisesti. Olen kahjo, ja annan kahjouden päästä valloilleen, hän sanoi.

– Jos haluaa hyviä ideoita, pitää ajatella ja käyttäytyä kuin lapsi.

Pitääkö kaikkien käyttäytyä niin?

– Pitää olla kyky heittäytyä siihen tilaan. Minä en halua muuttaa persoonallisuuksia, mutta ihminen ei voi olla tarpeeksi luova olemalla virallinen.

 

Gausen vierailu Jyväskylässä oli lähtölaukaus Organisaatio 2.0 -tutkimukselle, jonka tarkoituksena on kehittää työelämän laatua yrityksissä.

Tutkimukseen osallistuvan Keskimaan henkilöstöjohtaja Raija Rantanen uskoo, että yhdysvaltalaisprofessorin ajatuksissa on paljonkin sovellettavaa suomalaiseen rationaaliseen ja asiapitoiseen työkulttuuriin.

– Se oli inspiroivaa. Gause haastaa sitä, että ongelmiin pitäisi etsiä ratkaisu niin sanotusti ”out of the box” eli ei pitäisi miettiä ensimmäisenä mieleen tulevia vaihtoehtoja, Rantanen sanoi.

Keskimaa aikoo ottaa tutkimukseen mukaan toimipaikkoja S-Market-ketjusta.

Rantanen toivoo Keskimaan löytävän hankkeesta uudenlaisia työnteon ja johtamisen käytäntöjä, joita voidaan tarvittaessa monistaa yrityksen muihinkin yksiköihin.

 

Suomen Pienyrittäjäin Mainostoimiston (SPYM) toimitusjohtajalla Simo Pyrhöselläkin on kovat odotukset tutkimuksen suhteen.

– Toivottavasti saamme tutkimuksesta uutta näkökulmaa esimerkiksi tuotantoprosessiimme tai sisäiseen viestintäämme. En väitä, että muualla tehtäisiin tällä hetkellä sen oikeampia asioita kuin meillä, mutta omaan tekemiseen ei pitäisi urautua liikaa, hän totesi.

Mainostoimistomaailmaan Gausen työpajan luovuusteema on helppo yhdistää. Pyrhönen kertookin, että esimerkiksi viime vuonna SPYM kokeili kuukauden ajan Tee mitä haluat -perjantaita, jolloin työntekijät saivat viikon päätteeksi puuhailla vapaasti omien, pienien projektiensa kanssa.

– Se nopeutti palveluita ja sisäistä viestintäämme. Lisäksi toimintamme tehostui ja kannattavuus parani, joten asiakkaatkin hyötyivät siitä, Pyrhönen sanoi.

Gause puhui työpajassaan myös muutoksen vaikutuksesta organisaatioihin ja yksilöihin.

Hän esimerkiksi muistutti yleisölleen 1800-luvulla elänyttä saksalaisfilosofi Arthur Schopenhaueria mukaillen, että jokainen mahtava idea kulkee kolmen vaiheen läpi: ensin se tehdään naurunalaiseksi, sitten sitä vastustetaan ja lopuksi se hyväksytään itsestäänselvyytenä.

Muun muassa tämä oppi mielessään tutkimuksen osallistujat lähtevät nyt tekemään omasta työpaikastaan entistäkin parempaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.