Kantar: Verkkomainonta kasvaa, mutta ei paikkaa printin alamäkeä

Kansainväliset verkkojätit eivät kerro Suomesta keräämiään mainostuloja

Talouskasvun hyvä vire ei näkynyt viime vuonna mediamainonnan kehityksessä, kertoo markkinatutkimusyritys Kantar TNS. Kaikkiaan mainontaan käytettiin reilu 1,2 miljardia euroa. Mainonta väheni edelleen painetuissa medioissa ja televisiossa.

Painetussa mediassa mainonta väheni 8,4 prosenttia ja televisiossa reilut viisi prosenttia.

– Printtimainonta on jo niin monta vuotta laskenut, että ajattelimme, jos se vähän tasaantuisi, sanoi Kantar TNS:n Insight Director Marja Honkaniemi STT:lle.

Alamäki on ollut pitkä. Painetun median mainonta lähti laskuun finanssikriisin myötä vuonna 2009 ja on siitä lähtien jatkanut hupenemistaan. Verkkomainonnan kasvu ei ole paikannut aukkoa. Honkaniemen mukaan myös televisiomainonnan viiden prosentin lasku tuotti pettymyksen.

– Tähän kyllä odottaisin parannusta, kun taloudelliset ajat ovat paremmat. Televisio tavoittaa kuitenkin paljon.

Sähköinen mainonta ohittaa printin jo selvästi

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n kuukausittaiseen mediaseurantaan ja vuotuiseen erillistutkimukseen. Sen mukaan televisiomainonnan vähenemiseen vaikuttivat muun muassa kaupan, elintarvikkeiden ja kosmetiikan toimialojen vähentyneet investoinnit mainontaan.

 Kantarin mukaan mainonta lisääntyi kuitenkin muun muassa elokuvissa ja sosiaalisessa mediassa. Panostukset sähköiseen mainontaan ovat nyt 56 prosenttia mainonnan kokonaisinvestoinneista. Käänne sähköisen mainonnan ylivoiman puolelle on melko tuore. Sen osuus ylitti 50 prosenttia vuoden 2014 tilastossa.

Sosiaalisen median ja muun kansainvälisen verkkomainonnan tiedot perustuvat arvioon, koska verkon jätit kuten Facebook, Google tai YouTube eivät kerro Suomesta keräämiensä mainostulojen määrää. Arvion laatii verkkomainostajien yhteisö IAB Finland, joka kerää neljännesvuosittain tiedot mainontaa hoitavilta mediatoimistoilta.

Suomalaiset käyttävät mediaa keskimäärin kahdeksan tuntia päivässä, mutta varsinkin nuorilla tunnit kuluvat ennen kaikkea kännykän parissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Sitowise osti jyväskyläläisen IT-yritys Ficonic Solutionsin – ostajayhtiö palkkaa lisää henkilöstöä Jyväskylään

Ilkka-Yhtymä kohensi tulostaan – jäissä ollut ilmoitusmyynti elpyi hieman kesäkuussa

Keskisuomalaisen painoyhtiö Lehtisepät aloittaa yt-neuvottelut Jyväskylässä – vaarassa 20 henkilötyövuotta

Etätöihin siirtyneet suomalaiset päivittivät kodintekniikkaa ahkerasti koronakeväänä

Koronakevät runteli pahoin öljy-yhtiöitä ja autoteollisuutta – Shellin tappiot nousivat huhti-kesäkuussa 18,1 miljardiin dollariin

Teollisuuden uudet tilaukset kesäkuussa lähes 12 prosenttia viime vuotta jäljessä

Jyväskylästä lähtöisin oleva sometoimisto Siliä Oy myytiin helsinkiläiselle MySomelle – ollut mukana Tubeconin järjestämisessä

Koronavirus romahdutti saudien öljy-yhtiön tuloista yli 70 prosenttia – silti miljardien voitot vuoden toiselle neljänneksellä

Kiinan maskinvalmistajat eivät enää paina töitä päivin öin – osa uusista toimijoista on jo jättänyt alan

Kenkäkaupan konkari Jarmo Toivonen halusi tuoda iloa koronavuoden keskelle – kaupungin vanhin yhdistys Jyväskylän Kauppalaisseura on ehtinyt jo 145-vuotiaaksi

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.