Karstulassa, Viitasaarella ja Pihtiputaalla tiedetään, miten erikoisliikkeet pärjäävät maaseudulla

Pienessä kunnassa huonekaluliikkeen täytyy panostaa palveluun – laatu ja kotimaisuus vetävät asiakkaita.

Vuodesta 1985 Karstulassa huonekaluliikettä pitäneet Liisa ja Markku Leppänen tietävät, miten erikoisliike pärjää maaseudulla.

– Hyvä palvelu on valttimme sen lisäksi, että myymme laatutavaraa. Pienellä paikkakunnalla ei kannata kaupata rihkamaa, Liisa Leppänen sanoo.

Vaikka Huonekaluliike Karstulan Sisustus Ky ei sijaitse valtateiden eikä edes pikkuteiden varrella, kauppa on sujunut 33 vuoden ajan. Liike seisoo Pääjärven rannalla entisessä Karstulan osuusmeijerin kivirakenteisessa kiinteistössä.

– Liiketalo jäi meille, kun alueella toiminut yritys lopetti. Mietimme, minkälaista yritystoimintaa kannattaisi harjoittaa valtavassa kiinteistössä. Päädyimme huonekaluliikkeen perustamiseen, vaikka Karstulassa olikin silloin toinen, paljon vanhempi huonekaluliike.

– Yrityksen perustaminen oli rohkea veto, sillä olin itse kouluttautunut hoitoalalle ja tein monta vuotta hoitajan töitä. Miehelläni oli jo silloin sahausalan yritys ja yhteydet huonekaluteollisuuteen. Hänen yrityksensä toimitti koivupuuta huonekalutehtaille, Liisa Leppänen kertoo.

Meijeristä tuli työpaikan lisäksi Leppäsen perheelle koti. Korkean kivitalon yläkerran ikkunoista avautuvat huikeat näköalat Pääjärven ilta-aurinkoon.

– Saisihan tästä vaikka minkämoisen hotelli-ravintolan ainakin neliöiden, kuutioiden ja sijainnin perusteella, Liisa Leppänen toteaa.

 

Kestävä ja kotimainen tuote kiinnostaa

Liikkeen myyjänä kymmenisen vuotta työskennellyt Anni-Maaria Rantala arvelee, että liikkeen menestykseen vaikuttaa laadukkaiden myyntiartikkeleiden lisäksi hyvä palvelu.

– Täkäläiset ihmiset haluavat jutella kaupan henkilökunnan kanssa ja miettiä ostoksiaan kaikessa rauhassa. Joskus olemme sovitelleet soututuolin paikkaa kotona asti. Koen, että juttelut ja sovittelut ovat osa hyvää palvelua.

Liisa Leppäsen kokemuksen mukaan asiakkaat etsivät yleensä kestävää kotimaista tuotetta.

– Ihmiset ostavat kotimaista, koska haluavat kotimaisen tuotannon ja työpaikkojen pysyvän Suomessa.

Laatutavaran myynnissä on myös sudenkuoppansa: tavara voi kestää hyvänä vuosikymmenet, jolloin uutta ei heti tarvitse hankkia.

– Ihmiset ovat hyviä sisustajia ja kierrättäjiä, joten kyllä he jossakin vaiheessa haluavat uusia olohuoneensa kalusteet. Että ei kauppa ole missään vaiheessa vaarassa pysähtyä.

– Toisaalta, kun joku on löytänyt hyvän sohvan, hän saattaa hankkia toisen samanlaisen entisen viereen tai tilalle, Anni-Maaria Rantala sanoo.

Karstulassa on huomattu myös kesämökkiläisten tärkeys.

– Mökeille ei enää kanneta kodin vanhoja kalusteita, vaan mökistäkin halutaan luoda kaunis kokonaisuus.

Muodissa täytyy pysyä mukana

Sisustusliikkeen on pysyttävä muotivirtauksien mukana, sillä asiakkaille pitää tarjota laajasti vaihtoehtoja.

– Valikoimaa pitää olla, vaikka valtaosa asiakkaista arvostaa klassista tyyliä. Oma koti on jokaiselle tärkeä paikka, josta halutaan itselle mieleinen ympäristö, Liisa Leppänen toteaa.

Monta vuotta muodissa olleet vaaleat värisävyt muuttuvat nyt tummiksi.

– Vihertävät ja lämpimät värit ovat suosittuja huonekalukankaita. Myös nahkakalusteita kysellään jo, Anni-Maaria Rantala sanoo.

Liisa Leppänen tuntee vuosikymmenien takaa monet kangaskuosit.

– Samettikankaat tulevat taas muotiin, hän tietää.

 

Pohjoisessa Keski-Suomessa vielä muutamia huonekaluliikkeitä

Karstulan lisäksi pohjoisessa Keski-Suomessa on omat huonekaluliikkeet ­Pihtiputaalla, Viitasaarella, Saarijärvellä ja Äänekoskella.

Viitasaarella ­pääpaikkaansa pitävä Wilma Kodinsisustus Oy aloitti toimintansa 13 vuotta sitten. Liike toimii Viitasaaren keskustassa, ja asiakkaita virtaa myös lähikunnista.

– Viitasaarelaiset käyttävät hyvin oman pitäjän erikois­palvelua, mutta asiakkaita tulee myös naapurikunnista ja Savon puolelta, kauppias Taina Kemppainen sanoo.

Toimitusmyyntinä ­tavaraa lähetetään pääkaupunki­seudulle asti.

Kolme vuotta sitten joulun alla Wilma kokeili liikkeenpitoa Saarijärvellä, jossa ei enää ollut omaa liikettä.

– Kokeilu osoitti, että Saarijärvelläkin tarvitaan huonekalu­liike. Kaksi kuukautta sitten pääsimme muuttamaan kaupungin ydinkeskustaan ­hyvälle liikepaikalle. Nyt voi jo sanoa, että asiakkaat ovat löytäneet liikkeen.

Erityisen iloinen Kemppainen on näyteikkunoista, joiden avulla tuotteita on hyvä markkinoida.

Stemma Pihtipudas on palvellut asiakkaitaan 4-tien varrella 1980-luvun alusta. Nykyiset kauppiaat Marja-Leena Tiitto ja Esa Arvola ovat olleet ruorissa kaksitoista vuotta.

– Asiakkaat tulevat lähikunnista. Pyhäjärven puolella meillä on toinen liike, Tiitto toteaa.

Äänekoskelle viitisen vuotta sitten asettunut tanskalainen Jysk-huonekaluketju erottuu muista liikkeistä skandinaavisella tyylillään.

– Olemme kansainvälinen ketju ja meillä on hieman erilainen konsepti kuin suomalaisilla huonekaluliikkeillä, aluepäällikkö Jenna Auvinen sanoo.

Auvisen mukaan iso ketju pystyy toimittamaan asiakkaille tuotteita tavallista edullisempaan hintaan. Äänekoskelta on vajaan tunnin matka Jyväskylään, joten moni lähialueen ihminen asioi mielellään Äänekosken liikkeessä.

Huonekaluliike Räisänen Ky Äänekoskelta ei kommentoinut liikkeensä asioita Keskisuomalaiselle.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .