Kasvisruokien myynti kasvoi vuodessa 25 prosenttia

K-kaupoissa kokeillaan vegehyllyä, johon kootaan kasviproteiinituotteet.

Kasvisruokien myynti on kovassa nousussa. Kesko kertoi perjantaina, että kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa keskimäärin noin 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Esimerkiksi ei-maitopohjaisten juomien myynti on kasvanut viime vuoteen verrattuna 29 prosenttia. Ei-maitopohjaisten kermojen myynninkehitys on ollut 40 prosenttia, ei-maitopohjaisten jogurttien ja tofun 30 prosenttia.

Kaikkien vegaanipakasteiden (esimerkiksi soijaleikkeet, falafelit ja kasvispihvit), myynninkasvu on ollut 24 ja papujen 16 prosenttia. Hummus- ja falafel-tuotteista osan myynti on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna.

– Kauppoihin on tullut paljon uusia kasviproteiinipohjaisia tuotteita. Nyhtökauran nostattama julkisuus on lisännyt myös muiden kasviproteiinituotteiden suosiota. Samaan aikaan käynnissä oleva terveysbuumi on selvästi vaikuttanut tuotteiden kysyntään, Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli sanoo.

Vegehylly muutamissa myymälöissä

K-ryhmän joissakin kaupoissa testataan nyt vegehyllyä, johon kootaan kasviproteiinituotteet. Vegehylly sijoitetaan lihatuotteiden yhteyteen tai niiden läheisyyteen.

– Kasvisruokailun suosio on kasvanut erityisesti sekasyöjien keskuudessa. Kasviproteiinipohjaiset tuotteet ovat kuitenkin usein sijoiteltuna eri puolille kauppaa, eivätkä ne ole kaikille asiakkaille tuttuja. Haluamme tällä lailla kannustaa asiakkaitamme testaamaan uusia tuotteita ja löytämään vaihtoehtoja perinteisille lihatuotteille, Akseli perustelee..

Vegehyllyä on pilotoitu K-supermarket Nurmijärvellä ja K-citymarket Pirkkalassa. Mikäli ratkaisu osoittautuu suosituksi, vegehyllyjä on tarkoitus tuoda laajasti K-ruokakauppoihin.