Katettu Jyväskylän ydinkeskusta piristäisi kauppaa

Keijo Lehto

Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja kauppaneuvos Kalevi Liukkonen kiirehtii Jyväskylän kaupunkia kehittämään Jyväskylän ydinkeskustaa.

Hän toivoo, että kaupunki rakentaisi puolinaiseksi jääneen kävelykadun valmiiksi. Liukkonen esittää, että keskustan houkuttelevuutta lisättäisiin kattamalla ydinkeskusta ja rakentamalla yhteyksiä eli tunneleita parkkitaloista ja liikkeistä toiseen.

Jyväskylän keskustan on pelätty tyhjenevän, kun suuret kauppaketjut siirtävät entistä isomman osan päivittäistavaramyynnistään kaupungin laitamilla sijaitseviin automarketteihin.

Liukkosen mielestä automarketit eivät kuitenkaan ole yksin syypäitä keskustan tyhjenemiseen.

—Pitäisi erottaa eri näkökulmat toisistaan. Meidän esitykset koskevat päivittäistavarakaupan järjestelyjä. Keskustahan ei päivittäistarvakaupan suhteen ole paras mahdollinen paikka. Sen sijaan pitää käyttää kaikki keinot siihen, että keskustan vetovoima paranee erikoistavarakaupan puolella, Liukkonen sanoo.

Hän mukaansa esimerkiksi Keskimaan City-Sokosta ei siirretä pois keskustasta. Liukkonen on Keskimaan toimitusjohtaja.

Tällä hetkellä Jyväskylässä toimii kaksi automarkettia. Keskon Iso-Etu ja Keskimaan Prisma ovat kuitenkin saamassa kilpailijoita, kun Kesko alkaa rakentaa Keljon kolmioon omaa automarkettiaan. Automarketin rakennusoikeus Keljoon on myös Ekalla.

Keskimaakin on hakenut rakennusoikeutta Keljoon uudelle Prismalle. Keskimaan hakemus on ollut kaupungin elimissä vastatuulessa.

Muun muassa Jyväskylän maalaiskunnan kunnanjohtaja Juhani Meriläinen on ollut huolestunut siitä, että kolme automarkettia Keljon kolmiossa tyhjentäisi Jyväskylän keskustan.

Liukkonen ei usko, että päivittäistavarakauppa pelastaa keskustan. Pikemminkin Jyväskylän kaupungin ja elinkeinoelämän pitäisi tehdä yhteistyötä, jotta erikoistavaraliikkeet menestyisivät keskustassa.

Liukkosen mielestä kaikkea mahdollista ei suinkaan ole vielä tehty keskustan vetovoiman lisäämiseksi. Kävelykatua Liukkonen pitää hyvänä uudistuksena, mutta sitä pitäisi edelleen kehittää.

—Kävelykatu on vielä puolinainen ja se pitäisikin rakentaa valmiiksi. Jossain vaiheessa pitäisi keskustan vetovoimaa lisätä siten, että liikenne järjesteltäisiin kadun alle. Pitäisi myös tutkia vakavasti mahdollisuuksia jossain vaiheessa kattaa keskeinen ydinkeskusta, Kauppakadun ja Asemakadun risteys.

Lisäksi keskustassa tulisi suosia asuntorakentamista nykyistä enemmän, Liukkonen vaatii.

—Jos keskusta autioituu ihmisistä, se autioituu myös palveluyrityksistä.

Hänen mukaansa Jyväskylän keskustan suunnitelmat tulisi suunnitella välittömästi toteuttamisvalmiiksi. Suunnitelmat voitaisiin sitten toteuttaa muutaman vuoden kuluessa.

Tämä juttu oli Keskisuomalaisessa 28.9.1993. Julkaisemme tällä palstalla mielenkiintoisia, toivottavasti lukijalle muistoja herättäviä, juttuja 1990-luvulta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .