Kaupan ala odottaa joulukaupasta viime vuotta vilkkaampaa

Yhdysvalloista peräisin oleva ostoskarnevaali vauhdittaa joulukauppaa.

Kaupan ala ennakoi, että suomalaiset tekevät tänä vuonna jouluostoksia viime vuotta innokkaammin.

Esimerkiksi S- ja K-ryhmät sekä Stockmann odottavat viime vuotta parempaa joulumyyntiä. Myös Kaupan liitossa ollaan joulukaupan suhteen positiivisella mielellä. Kaupan myynti on ollut kuluvana vuonna kasvussa ja kuluttajien luottamus pysynyt hyvällä tasolla.

– Se yleensä kertoo siitä, että myös joulukauppa tulee hieman kasvamaan, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.

Veronpalautusten kilahtaminen ihmisten tileille on perinteisesti pyöräyttänyt joulukaupan kunnolla käyntiin. Muutamana viime vuotena joulukaupan alkua on ollut vauhdittamassa myös Yhdysvalloista peräisin oleva alennusmyyntitempaus Black Friday eli musta perjantai, joka on eri paikoissa laajentunut viikonlopun tai jopa koko viikon mittaiseksi. Black Fridayta vietetään tänä perjantaina.

– Siihen näyttävät kaupat panostavan. Aiemminhan se oli hyvin pitkälle elektroniikkaan ja kodintekniikkaan liittyvä päivä Suomessa, mutta nyt näyttää siltä, että muutkin, jopa ruokakaupat, lähtevät siihen mukaan, Loikkanen kertoo.

Esimerkiksi Stockmann sekä S-ryhmä osallistuvat molemmat ostoskarnevaaliin. Alun alkaen molemmat kokeilivat tarjouspäivää erityisesti verkkokaupassa, mutta sittemmin myös tavaratalot ja myymälät otettiin mukaan.

– Me olemme Prismassa verkossa vahvoilla kampanjoilla mukana ja myös myymälöissä tämä näkyy edullisina tuotteina, sanoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Mikä musta perjantai?

– Pohjois-Amerikassa kiitospäivän jälkeinen päivä eli marraskuun viimeinen perjantai muodostui jo 1800-luvun lopussa joulukaupan avauspäiväksi. Taustalla olivat monien tavaratalojen sponsoroimat kiitospäivän paraatit.

– Ilmaisulla "musta perjantai" on ollut monia käyttötapoja, mutta kiitospäivän jälkeiseksi kiireiseksi shoppailupäiväksi sitä kutsui ensi kertaa New York Times vuonna 1975.

– 1980-luvulla kauppiaat keksivät mustan perjantain nimelle selityksen, jonka mukaan suuri osa vuoden tuloksesta on miinuksella eli punaisella, mutta kiitospäivän jälkeen tehdään plussaa eli tulos on mustalla.

– Viime vuosina Yhdysvalloissa on arvioiden mukaan myyty tavaraa mustan perjantain ympärillä yli 50 miljardin dollarin arvosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.